السبت، مارس 22، 2008

بين أحضان الطبيعة


ما اجمل ان تهرب من كل الدنيا , وكل الناس , كل المشاكل , وكل الماّسي , وكل الهموم ,كل التفكيييييييييير وتلقي بنفسك بين أحضان الطبيعة.
كم هي دافئة وعلي قدر دفئها علي قدر قدرتها علي انعاشك.
ما أجمل أن تسرق من الحياة يوما أو يومين في زحمتها وتهرب الي الطبيعة, حيث البحر أمامك والهواء من حولك والجبال من خلفك.
فقط : انت والبحر والجبل..
تعود وكأنك ولدت من جديد , وكأن البحر غسل روحك وانعشها الهواء النقي الخالي من عوادم السيارات ودخان المدخنين والتلوث الذي نحيا فيه.


موقف اذاني جدا:
كنت اجلس علي البحر وفي قمة سعادتي وهدوءي النفسي ثم جاء رجلان جلسا بالقرب وأخذا يتحدثان , ثم أشعل احدهم سيجارته تلاه الاخر, فالمكان مفتوح والبحر امامه , لا اعلم هل استخسر علي نفسه وعلي رئتيه ان يستنشقا بعض الهواء النقي؟! ام انه الانسان يُصر أينما وُجد علي تدمير الطبيعة وترك بصماته وفرضها عليها؟! بالطبع بدأ السعال ينتابني , والضيق يتسلل الي نفسي , الي ان تركت المكان لأبحث عن مكان أخر لم يلوثه البشر.


منظر أمتعني جدا:
أنظر الي البحر وأتمتع بسحره وفجأة تقفز علي سطحه كائنات جميلة جدا, الدولفين صديق الانسان , منظرها غاية في الروعه وهي تسبح بشكل نصف دائري خروجا من الماء وقفزا بداخله , ومالفت نظري انها كانت مجموعات كل مجموعة مكونة من زوجين , لا ادري اذا كان هذا موسم التزاوج ام ماذا ولكنها كانت رائعة.
سبحان الله.

البـــــــــــــحر..
حبي الأول والأخير. هو الوحيد القادر علي ترميمي نفسياً وامدادي بالاكسجين النقي لانقاذ ما تبقي من حياتي.
كثيرون من يتخذونه أقرب الأصدقاء , يحكون لهم ويجدون من يستمع اليهم بلا كلل أو ملل لأنه لن يوّجه اليهم اي لوم أو عتاب , نعم الصديق هو.

ولكنه حبيبي وليس مجرد صديق , فحبيبك تعرفه بمجرد النظر اليه , ترتاح نفسيا بمجرد وجودك بالقرب منه , تنسي به كل همومك , وتتذكر به كل لحظة جميلة عشتها وعندما تجلس امامه لتتامله في لحظات يسودها الصمت تتمني ان تلقي بنفسك بين احضانه وتغيب فيها ..وتغيييييييييب فتنسي المكان والزمان.. امامه تعود طفلاً يلهو علي الرمال البيضاء الناعمة الحريرة وتصنع بيوتاً من الرمال , وتجسد احلامك فتبني القصر والقلعة وتنشيء حياة كاملة.. علي الرمال..
أمامه تشعر انك نفسك وكأنكم عقل واحد وقلب واحد..
ان كل موجة تمر من امامي هي بمثابة دقة من دقات قلب البحر ينبض بها قلبه حباً فيّ , أو برقية حب يبعث بها اليّ, اذن فهو ليس مجرد حبيب , البحر جزء من تكويني , أنسي نفسي بالساعات وأنا جالسة امامه , فقط اجلس , حتي وان كنت وحدي , لا اتفوه بكلمة , بالطبع افكر ولكني لا أتمادي في التفكير حتي لا أضيع علي نفسي لحظة من الاستمتاع بالبحر..
حبيبي..
أ ع ش ق ه

ما اجمل أن تعيش بلوحة فنياة طبيعية , لم ترسم بريشة فنان وانما بيد خالق أحسن فنان , أحسن الخالقين.
سبحان الذي خلق لنا كل هذا الجمال المُحكم الذي يعرف كيف يثير اعجابك ويبهرك وياخذ قلبك وعقلك لنتمتع به في الدنيا
سبحان الله أحسن الخالقين.

هناك 16 تعليقًا:

لحظة تأمل يقول...

كلامك ساحر كالعادة

فقد اخذ سحره من سحر الطبيعة التى تحبيها.. فمن منا لا يحبهاولا يستطيع مقاومة سحرها العجيب

سبحان الله فعلا

كلامك عن البحر رائع فبرغم انى احبه فلم اراه كثيرا
ولكنى متعلقة به جدا

تحياتى واعجابى

صوت من مصر يقول...

كلام جميل جدا لكن الطبيعه جميله اكتر وده واضح من كلامك الجميل
كلامك بيدنى امل لكن انا مش مكتئب كما يظن البعض

الفارس الملثم يقول...

مش كنت تقولنا نروح نقعد علي البحر معاكي , انا اكتر حاجتين بحبهم المطر والبحر ..

والبحر بالنسبة لي بيمثل معاني كتير متناقضة هو الاحتواء والرقة والهدوء ,والثورة والغضب والجنون ..

دايما بحسد الناس اللي بيتهم بيطل علي البحر , لو انتي ساكنة جمب البحر يبقي انا بنق عليكي مممممممممم ..

ابقي بلغي سلامي للبحر

بوست جمبل اوي يا سنووايت

تقبلي مروري

semsema يقول...

اسلوبك اكتر من رائع

فعلا الانسان بيحتاج دايما الى وقت ينسى فيه همومه ومشاكله ويستمتع بما حوله ويتامل ويفكر فى الخالق المبدع الذى خلق كل شئ

تحيــاتى

wanna b a physician يقول...

كلام جميل واحساس مرهف
ولكن احزرى ياصديقتى من الغرق فانك ان رميتى بنفسك فى البحر وتركتى نفسك لاحضانه اغرقك كما يفعل الحبيب حين يعطيه حبيبه كل شىء فانه احيانا يقتل حبيبه من كثرة الحب والخوف عليه بضمه واحده
تحياتى وتمنياتى لكى بالسعادة

ahmed يقول...

هااااااااااااى سنووايت جميل اوى البوست ده ...فكرنى بالذى مضى....يا ريت تبقى تزوى مدونتى

د/اجدع بنوته يقول...

ياااااااااااه وصفك ولاروع

عيشتينى المنظر فعلا

انا كمان بعشق البحررررررررر

يابختتتتتتتتتتك

عؤبالى كده مااخلص مزاكره اوف

وامتحانات اوف

ودراسه اوفيين

واخد الاجازه

وارووووحله

Desert cat يقول...

انا كمان اعشق البحر جدا بحس انه صديقى الوحيد
لما بكون متضايقه كمان بقعد اشتكى له وابكى وارمى همومى جواه وبقوم وانا مستريحة جدا
كل سنة وانتى طيبة يا جميله

واحد بيدور علي قلبه يقول...

عارفه الواحد وهو بيقرا الكلام دا وسرحان معاه حس انه فعلا عايش في الموقف دا شكرا ليكي انك عيشتني ولو للحظات في الجو دا

Unknown يقول...

فكرتيني بالبحر
البحر يعني الوسع .. الرحابه
الأفق
كتر خيرك

والدلافين دي ينفع الواحد يلعب معاها؟؟
:))

raspoutine يقول...

ما اجمل الطبيعة
وما اكثر مخربيها
تحياتى

قلوب بتغنى يقول...

الجميله سنوايت
رقيق ما كتبت
جميل رقة وشفافية روحك لكى منى فائق التحيات

meshmesha يقول...

سنوايت
ما شاء الله عندك قوة الوصف و قدرة توصيل الصوره و كأنى عايشاها قويه جدا
و فعلا اكتر حاجتين بيمتصوا ثورتى و غضبى هو جلوسى امام البحر بس شرط انه يكون فاضى و جلوسى وحدى مع نفسى بدون التحدث مع اى احدو دون ان ارى اى احد

نبضات يقول...

سبحان الله ...الطبيعه اجمل لوحه مرسومه فى الكون وقد ايه تامل الطبيعه يبعث فى النفس التفائل والامل خصوصا عند تامل لحظات شروق الشمس ومولد يوم جديد وتامل النيل أو البحر عارفه ان بتهوفن المؤلف الموسيقى الشهير كان بيحب جدا التامل فى الطبيعه خصوصا عندما يكون متضايق
عشان كده سيمفونياته بها لمسه جماليه ساحره لان تامل الطبيعه بيضيف كتير لشخصيه الانسان ويساعده على التغلب على امراض العصر الاكتئاب والعصبيه
سبحان الخالق العظيم الذى ابدع فى خلقه فى كل شىء حولنا .

تحياتى

غير معرف يقول...

ياااه أنا حاسة اني كنت هناك
الطبيعه بوجه عام لها مفعول السحر على النفس البشرية نسمةالهواءتستطيع أن تخطفنا للحظات من هموم الحياة فمابالك بالبحر، انا كنت باعشقه زمان لما كان هادي والناس مؤدبة، دلوقتي بقيت ممكن أتعصب لو تأملته ولقيت كل الفوضى والمناظر المؤذية من حولي
سلمت يداكِ ،ريشة فنانة;)

dr_modymodak يقول...

سباحن الخالق المبدع والطبيعي دايما يكسب