الأربعاء، مارس 05، 2008

العام الثالث بعد العشرين



نعمــــــــة

-الحمدلله انني عشت لأشهد عامي الثالث والعشرين , لا أنكر انني حزينة بعض الشيء لشعوري بأن العُمر يمر ولكنني سعيدة أن أطال الله عمري حتي هذه اللحظة فكثيرون لا يدركونها.


الحياة تجارب

-سألوني : هل اختلفتي عن العام السابق؟

اجبت : بالتأكيد , اختلفت حتي عن اللحظة السابقة , كل تجربة مررت بها حتي ولو كانت مجرد كتابة أو قراءة موضوع جديد هي تجربة أثقلتني خبرات حياتية ووقت سُرق من عمري.


أيـــــــــــــن وصلت!

-كل عام اسأل نفسي:تري أمازلت في بداية الطريق , أم أنني وصلت لمنتصفه , أم أنني أكاد أقترب من النهاية؟!! في كل الحالات بالتأكيد هي الاخيرة.


وهـــــــــــــــم

-كنت أقول لنفسي كل عام أن الحياة حلوة , عيبها الوحيد أنها تنتهي بسرعة ككل شيء حلواذن فهي حلوة ظاهرياً لا دوام فيها ولا خلود

والان أقول أن الحياة ليس فيها من الحلاوة شيء ,أراها حلوة فقط لأنني لم أر شيئاً غيرها ولم أجرب حياة أخري غيرها.

حقا "وما الحياة الدنيا الا متاع الغرور"


حلـــــــــــم

-كل شيء تراه اليوم بعيداً سوف تصل اليه في يوم من الأيام وتضحك من نفسك , فعندما كنت طفلاً كنت تري حلم أن تصير شاباً بعيدا جدا , وعندما أصبحت شاباً ضحكت من طفولتك ولازلت تري ان بينك وبين االكهولة زمناً , وعندما تصبح كهلاً تضحك من شبابك ومن طفولتك أيضاً وفي كل لحظة تعمل كأنك تعيش ابداً وتري الموت بعيــــــــــــدا وتنسي انه قد يكون قريباً جدا.


اغرب هدية جائتني:

خبر عن طبيب جارنا , اثناء وجوده بغرفة العمليات لاجراء عملية لأحد المرضي سقط بسكتة دماغية , تم حجزه بالمستشفي واتصلوا بزوجته الطبيبة التي عندما حضرت الي المستشفي لتراه بهذه الحالة سقطت هي الأخري ولكن بسكتة قلبية أودت بحياتها , ولحق بها زوجها الطبيب بعد ثلاثة أيام من حجزه بالعناية المركزة.

انا لله وانا اليه راجعون
وكل عام وأنا بخير

هناك 20 تعليقًا:

كلية السياحة والفنادق يقول...

رغم أنى أصغر منك بعامين أو ثلاثة فقط , لكنى عندما أتمعن فى طريقة كتابتك أشعر بفارق كبيرا ليس فالسن وإنما فالكتابة-لكى طابع خاص وإسلوب منفرد -كل سنة وإنت طيبة وعقبال مليون سنة
تحياتى لك

شهرزاد يقول...

بصي أنا مالحقتش أقرا الموضوع بس قلت أبقى أول من يقول كل سنة وانتي طيبة يا قمر
هووووووف اتمني امنية:*

شهرزاد يقول...

لا حول ولاقوة الا بالله انا لله وانا اليه راجعون
ياريت تستقبلي عامك الجديد بمنظور آخر
زي مافي حاجات فاتتك
في حاجات تانية مستنياكي
وزي ما في اشياءفقدناها
أخرى في انتظارك
الحياة ليست ثابته
لكننا نستظيع أن نجعل من تغيرها املا جديدا

الفارس الملثم يقول...

كل سنة وانتي طيبة ومش اقولك عقبال مليون سنة لاني شايف عمر ما كان طولت العمر نعمة الا لو كنت شخص ليك دور هام في حياة ناس تانية ..

انتي عارفة والواحد صغير كان بيتمني انه يكبر بسرعة ساعتها كان الاستاذ بتاع العربي بتاعنا بيقولنا لما تكبروا اتتمنوا ترجعوا اطفال تاني وقتها مكنتش فاهم قصده ايه بس لما كبرت فهمت جدا قصده ايه ..

كل سنة وانتي اكثر سعادة سنووايت

Desert cat يقول...

كل سنة وانتى طيبة وفى احسن حال
استغربت جدا لخبر الطبيب واصابنى الذهول لوفاة زوجته
هكذا روح المحبين دائما
تحياتى

د/اجدع بنوته يقول...

هابى بيرث داى ياحبيبتى

وكل سنه وانتى طيبه

اتمنالك خبرات جديده

وتجارب ناجحه

وبالتوفيق دايما يارب

عروسة ننوسة يقول...

هو ده الحب الحقيقى بجد

rommantic يقول...

ايه كل الحكمه والعقل ده معقول فى حد فى السن ده شايف الحياه بالشكل ده معقول كل دى حكمخه ربنا يحميكى

لحظة تأمل يقول...

كل سنة وانتى دايما بخير ويسعادة
انا اول مرة ازور مدونتك بجد حساسة وحلوة جدا وكلماتك جميلة

"من المستحيل ان اجعل حياتى اطول..ولكن ليس من الصعب ان اجعلها افضل"

تحياتى

لحظة تأمل يقول...

لقد كتبت تعليقى اول مرة لاقول كل سنة وانتى طيبة وعلى ضوء قراءتى لهذا الموضوع فقط

ولكنى الان اتوقف مرة اخرى لاحييكى على هذه المدونة التى لا اعرف كيف اصفها
فالكلمات وطريقة تصويرك للمواقف بعمق ورؤيتك باسلوبك الخاص جذبونى جدا

فعلا احييكى على اسلوبك الرائع واحساسك الراقى

تحياتى واعجابى وتقديرى

صوت من مصر يقول...

كل سنه وانت طيبه
ويارب تعيشى لغايه 1958 سنه يعنى قولى يارب ؟

walaa يقول...

كل سنه وانت طيبه وربنا يوفقك يارب وتحققى احلامك
وفعلا الحياه وهم كبيير ولابد من يوم انها تخلص
بس هل فكرنا ماذا اعددنا ليوم الرحيل
ورحم الله جيرانك
بس ايه ده كده فرحتينا بعيد ميلادك وزعلتينا بالاخبار الوحشه دى

تحياتى ولاء

dina seliman يقول...

كل عام وانتى بخير
نظره مختلفه لعام ميلادك
لكنها تدل على ابداعك

سابرينا يقول...

happy birthday ya gamela
غريبه حكايه الدكتور وزوجته ......لسه فيه ناس كدة

The Queen يقول...

غاليتي سنووايت

كل سنة وانتي طيبة يا قمر وعقبال 100 سنة

يصراحة كلامك موزون جدا وعجبني أوي وبيدل على فكر محترم ويفوق عمرك بكثير
ربنا يسعدك

والبقاء لله وربنا يرحم جميع موتى المسلمين

son's egypt يقول...

السلام عليكم
كل سنه وانتي طيبه اولا
ثانيا الموت فاجاة ماذا اعدته له
فالانسان لا يعلم متي سيموت

Rania Lelah يقول...

كل عام يمر عليك و تزدادى روعة و عقل هادف
و كلمات راقية المستوى
كل عام يمر عليك
تزدادى تآلقا عزيزتى
فى ثوب الضمير الحى و الصادق

كل عام و انتى بالف خير
سنووايت

تحياتى

الشموع البيضاء يقول...

اول مره ازورك كل سنه وانتى طيبه وبالف خير..الحياه مليئه بالالوان القاتمه والمفرحه بالاحلام والاحباطات بالمفاجات وبالتامل للذكريات ياااااه يجى علينا وقت ونبص على حياتنا زى ماتكون شريط سينما وبتشوف الاحداث فاتت ازاى وكنت فيها حاسس ايه وحصل فيها ايه بعد كده وبتبص لبكره وتقول ياترى بقية الشريط ده هيحل فيه ايه باقى الاحداث؟؟
بتمنالك كل توفيق وخير
ومنتظره زيارتك http://black-roses-candles.blogspot.com/

dr_modymodak يقول...

كل سنه وحضرتك طيبه يارب متكونش متاخره

واتصدمت من الخبر بتاع الطبيب

تقبلي تحياتي

نبضات يقول...

صباح معطر بالورد والياسمين
كل سنه وانتى طيبه وعقبال 100 سنه
وجميل ان الانسان فى عيد ميلاده يفكر فى حياته وماانجزه فيها وانا من الناس اللى بعتز بسنى لانه بيعكس عدد سنوات حياتى على الارض التى تعكس خبرتى وتجاربى وكل سنه بتحسى ان فى حاجات جديده اتعلمتيها فى الحياه واضافه لشخصيتك بعيدا طبعا عن النقاط الاساسيه الموجوده فى كل شخصيه منا ولا تتغير

كل سنه وانتى سعيده وناجحه ومحبه ومحبوبه من كل من حولك ومن صديقتك شهر زاد وربنا يخليكوا لبعض
ومحققه لكل احلامك

تحياتى