الجمعة، مارس 14، 2008

أواخر الشتا وعمايله


سنووايت تعود من جديد

بعد صراع حاد اسفر عن مصرع 15 فيروس و20 بكتيريايا و10 كائنات دقيقة غير معلومة الصنف.


وطبعا المتهم الأول في القضية هو الجو وتقلباته واه من تقلبات الجو مهو يا شتاء شتاء يا ربيع ربيع الجو الشتربيعي دا ما بحبوش.


والمتهم التاني طبعا جهاز مناعتي الضعيف المتسيب واللي هيضيعني معاه واللي بينفذ حاليا فترة عقوبته عن التسيب اللي عمله ونيمني 3 أيام في السرير لا أقوي حتي علي شرب كوب المياه.


الحمدلله تقريبا عادت المياه لمجاريها ورجعت الحياة تدب في عروقي بعد ما كنت كالوسادة التي انام عليها , والحقيقة لم أكن سنووايت فقد ذاب "السنو" و"الوايت" بقي "ريد" من جراء حرارتي المرتفعة.


3 ايام وهم أسرع 3 ايام مروا عليّ في حياتي , لم أشعر بهم علي الاطلاق , كأني نمت الثلاثاء الظهر واستيقظت الثلاثاء المغرب وليس الخميس.


الصحة كنز لا يقدر بثمن . الحمدلله عليها , انا عارفة اني قلت الموضوع دا كتير وفي بوستات قبل كدة بس الموضوع دا مهم بالنسبة لي جدا ومأثر فية جداً , فلا اتخيلني يوم بدون صحتي , من مجرد التهاب في الشعب الهوائية تعطلت حياتي بالكامل 3 ايام فما بالكم بما هو اخطر من ذلك!!


ومن هنا أعلن أن الدنيا لسة مش ربيع والجو لسة مش بديع ومفيش داعي نقفل علي كل المواضيع ولا نقفل علي كل الدواليب ونخفف ملابسنا لان الشتا لسة موجود أم كما تقول اليسا "أواخر الشتا" لسة موجودة
والكلام ليكي يا شهرزاد

هناك 11 تعليقًا:

dr_modymodak يقول...

حمد الله علي سلامتك ان شالله اللي يزعلك

عود حميد وخلي بالك من صحتك

والحمد لله علي كل حال

صوت من مصر يقول...

الصحه دى هنوديها فين بس لازم نعمل حاجه تانى
بجد لو الواحد فكر فى كميه التعب مش هيعيش

الفارس الملثم يقول...

مش عيب تكوني سنووايت " بيضاء الثلج " ويجيلك برد وكمان التهاب في الشعب ممممممممم

لا بجد حمدالله علي السلامة ,وانشاء الله تكوني بقيتي احسن ..

انا بصراحة عندي شعورين متناقضين تجاه الشتا , بكرهه عشان انا كمان جهاز المناعة عندي عامل زي الجيش بتاع صدام حسين وقت غزو العراق , يعني الفيروسات بتعدي منه وهو واخد تعسيلة ..

وشعور بحب الشتا عشان بحب المطر وبحب احساس الدفا ..

الف سلامة عليكي مرة تانية

موجة يقول...

صباح الخير سنووايت

أول مرور ليا على مدونتك ما كنتش أتمنى إنه يكون على بوست يحمل معنى المرض ، لكن سعادتي بأنه و الحمد لله بنضوي على شفاء من تلك الموجة التي تجتاح البلاد من جراء تغيير الجو
فالف الف سلامة عليكي يا سنوووايت

رغم كل ده فمافيش مانع اني اعبر عن سعادتي بمروري على مدونة جميلة كده ، كنت على وشك قراءتها كلها بس حبيت الاول اعبر لك عن سعادتي بالشكل الخارجي للمدونة لاني من المعجبين جدا بشخصية سنووايت و قصتها ، اختيارك موفق في اختيار الوان المدونة و موضوعاتها المنوعة

انا رايح أقرأ باقي الموضوعات لو تسمحيلي طبعا

خالص تحياتي
احمد

asfour-elnar يقول...

هو امشير كده ما بيعديش بالساهل لازم يسيب زكري وهو ماشي لكن الحمد لله انك قمتي بالسلامه
مدونه جميله , وسلامي للاقزام السبعه

wanna b a physician يقول...

فعلا عندك حق الدنيا لسه مش ربيع
وربنا يديم علينا نعمه الصحة
ويشفيكى دايما

د/اجدع بنوته يقول...

الف سلامه عليكى ياحبيبتى

خدى بالك م نفسك

برد الصيف والربيع ده

مميت اكتر م برد الشتا ذات نفسه

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم خلى بالك الجو متقلب اوى اليومين دول

كلية السياحة والفنادق يقول...

الى سنووايت
أعطانا الله نعمة الصحة على أساس أننا نحافظ عليها , ولكن هيهات هناك ملايين العوامل سواء طبيعية او بشرية تدمر هذه الصحة , ولكن يكفيه هذا الإنسان شرف المحاولة فالحفاظ عليها
تحياتى إلى صديقتى سنووايت على بوستاتها التى لا تحتاج فقط لتعليق وإنما لتكريم
أنا لا أبالغ ولكن الحقيقة قليلا من يعرفونها
محمود

شهرزاد يقول...

ههههههه ألف حمدا لله على السلامة يا قمر
باب النجار مخلع زي مابيقولوا
أنا هيوحشني الشتا جدا لكن في آخره بيقسى علينا عشان نعرف نتأقلم على اللي هيجي بعده
بس أنا مصرة الجو بديع والدنيا ربيع
والشتوي في الدواليب

لحظة تأمل يقول...

الف سلامة على احلى سنووايت
ربنا يعافيكى دايما ويبعد عنك المرض

معلش هى متاخرة شوية بس انا كمان كنت زميلتك فى التعب