الأربعاء، سبتمبر 03، 2008

وكأنني أُولد من جديد


كل شيء يحدث كما تعودت دائما أن أحياه , بداية من التوقيت الشتوي ومرورا بالزينات المعلقة في الشوارع وبعض الفوانيس المضاءة في شرفات المنازل , رائحة "الفول المدمس" و"التمر" , صوت اذان المغرب بصوت الشيخ "محمد رفعت" ومدفع الافطار وبعض التمنيات "صوما مقبولا وافطارا شهيا".

تناولت بعض حبات التمر وشربت كوبا من العصير وبعض اكواب الماء والتقطت بضع لقيمات صغيرة حتي لا تمتليء معدتي اكثر من ذلك وقمت لصلاة المغرب وحمدالله والدعاء.
..
استلقيت قليلا علي فراشي لاريح جسدي المتهالك طوال اليوم , كما ان الجلوس في الظلام يساعدني قليلا علي التخلص من ذلك العدو الذي يلازمني أغلب الوقت "الصداع".
اين كنت انا منه واين كان هو مني , فلم يكن صديقا الا من فترة قريبة وهو صديق سيء يدرك تماما كيف يحول حياتك لجحيما لا يطاق , صار الصداع صديقي منذ فترة قصيرة أو طويلة لا أدري , بعض السنوات التي لم احسبها والتي لم أشعر بمرورها وانما فقط أعيش التغيرات التي طرأت فيها ومنها اختلاف احساسي بالشهر الكريم.
..
وحتي رغم تكرار نفس الأحداث ولكنني أجد نفسي لست قادرة علي استعادة نفس احساسي به. فقط أشعر بأثار تلك السنوات وماتركته بداخلي ربما بعض النقاط السوداء بقلبي وبعض الأفكار المظلمة بخزانة عقلي , أم تُري هي العشرات من الذنوب التي أثقلت روحي حتي صارت عاجزة عن التحليق كما كانت في سماء حرية النفس؟!
ربما كان مزيجاً من كل هذه الأشياء التي تراكمت شيئا فشيئا حتي صار التخلص من أغلالها من الصعوبات وانتهي بي الأمر بالجلوس في هذه الغرفة المظلمة محاولة استرجاع ما قد حدث دون وعي منيودون ادراك لأن العجلة تسير بلا توقف حتي وان لم ألمح مرورها أنا.. .

نهضت من فراشي وسرت قليلا في أرض الغرفة المظلمة ومددت يدي أتلمسه وأتناوله ثم أضعه أرضا بمنتصف الغرفة وأذهب لاحضار "شمعة".
..
وضعت الشمعه بمكانها المحدد وأشعلتها وجلست أمام فانوسي الرمضاني النحاسي الجميل أتأمل لهب الشمعه وهو يتمدد شيئا فشيئا لينير جدران الفانوس أولاً فتظهر عليه بعض النقوش الاسلامية الدافئة ثم يمتد ضوء الشمعه ليبدد ظلام غرفتي فتبدأ ملامحها في الظهور.
تلفت من حولي أتأمل التقاء ضوء الشمعه بأسطع الأشياء بغرفتي وبعض الظلال المنعكسة في لون خافت رائع أشعرني بمزيج من الدفء والراحة حتي التقت عيني بعيني في المراة علي جانبي فرأيت نصف وجهي مضيئا ونصفه معتما وكأن وجهي هلالاً يعلن بداية شهر جديد.
..
عدت لتأمل الفانوس أمامي وكأنه كرة سحرية تبعث بأنوارها في كل مكان لتجذبني اليها وتهديني في ظلماتي..
رفعت يدي بالدعاء وحمدت الله فلا زلت أستشعر بداخلي تلك الفرحة الطفولية وتلك الرغبة في العبث واثارة المرح , و لازالت ألمح بعض ملامحي الصغيرة التي تتشكل فرحاً أو حزناً ببراءة روح وليدة لم تعبث بها الأيام , ولازلت -رغم اختلاف احساسي- ألمس نفس الاحساس بداخلي فهو موجود ولكنه مُهملا , حمدت الله فقد شعرت بقدرتي علي أن أولد من جديد.
..
الان فقط عرفت سر الاختلاف فهو لم يكن حولي كما كنت أظن وانما كان بداخلي أنا.

هناك 28 تعليقًا:

شهرزاد يقول...

شمعتي الجميلة
في فانوسي النحاسي
دمتي مضيئة
بريئة
سعيدة
وان كنت اليوم هلالا
فرويدا تصبحين كما اعتدت أن تكونين
بدرا كاملا
كل عام وانتي بخير
صديقتي الغالية

غير معرف يقول...

عرفت سر الاختلاف فهو لم يكن حولي كما كنت أظن وانما كان بداخلي أنا.

جميل اوى بحثك جوة نفسك
عجبنى جدا ازى بدورى جوها على حاجات كنتى فاكرة انها ماتت خلاص وانتهت
مع انها موجودة بداخلك لكن انتى اللى مش بتحولى تبصى عليها

عجبنى كمان اوى العنوان
فية امل كدة وحيوية
شى جميل ان الانسان يرجع تانى يشعر بجمال الاشياء زى زمان
و يتذكر ذكرياتة ويشعر بحلاوة وجمال الماضى وسحر الحاضر و جمال غموض المستقبل
جميلة الفكرة ويا ريت دعوة منى انك تبحثى بداخلك اكثر واكثر فقد تجدى اكثر بكثير مما تتخيلى من معانى مدفونة بداخلك تحتاج ان تكشفى عنها ستار الماضى و تزيلى من على اسطحها اتربة الزمان

wanna b a physician يقول...

تصدقى انا بجد كمان نفس الاحساس امبارح اكتشفت ان لسه الواحد ممكن يتغير ويولد من جديد واكتشفت انى لسه ممكن اعمل زى العيال واجيب بقا صواريخ زى زمان
اصلى كنت شقى اوى وبحب خض الناس هههههههههههه
كل سنة وانتى بالف خير وربنا يعيده عليكى وعلينا بالخير يارب

Unknown يقول...

التدوينة دي اتحطت امتى معقول فعلا من تلات أيام..يعني ازاي أنا مأخدتش بالي ولا ايه بس أنا دخلت المدونة الصبح ومكنش الكلام ده هنا ده أنا بأستنى بفروغ الصبر أي بوست تنزليه عشان أستمتع بقرايته..{بنا يكرمك يارب بأحس بجد بروح عالية في كلامك بأرتاح لما بأقراه..
أنا كمان السنادي حاسس إن رمضان مش زي كل سنة..بس بالنسبة لي الإختلاف حلو قوي أول مرة أعبش رمضان هنا في مصر..حوه لذيذ قوي خاصة وقت التراويح.. ربنا يتقبل صيامك وقيامك..على فكرة في مفاجأة في مدونتي..رواية جديدة بس شكل تاني خالص ومعنى تاني تماما..هتعجبك ان شاء الله بس انت تابعيها..ومعلش لو كنت اتأخرت في التعليق بس ده لإني مشفتش البوست إلا اللوقتي بس..
تحيتي وكل ودي لك سيدتي الكريمة

Blue Nile يقول...

جميل اوي الاحساس ده يا سنو
عارفة رمضان بيولد جوانا احاسيس كتير اوي
من ليلة الرؤية وفرحتنا بقدوم الشهر ولما نسمع صوت عبد المطلب واغنية رمضان جانا لسحور اول يوم
وصوت الاطفال في الشارع قبل الفطار عشان يفرقعو الصواريخ وصوت صلاة التراويح وقعدة المسلسلات لحد العشر الاواخر وحزننا ان الشهر بيخلص بس بتتولد فرحة جديدة بالعيد
شهر جميل فعلا

Unknown يقول...

معلش كده التاريخ ظبط كان باين انها محطوطة من ثلاث أيام واللوقتي ظبط التاريخ متأسف ع اللخبطة دي
كل ودي

elsha3er يقول...

السلام عليكم كل عام وحضرتك بخير واكيد رمضان له طعم تانى من جوانا مهما اتقدمت بينا السنين انا واحد من الناس عندى 21سنة بس وانا ماشى جبت فانوس لنفسى مش عارف لية بس حسيت بفرحة وجزاكى الله خيرا وارجو التواصل

احمد الشاعر

فارس بلا جواد يقول...

كل عام وانتم بخير
رمضان كريم
تحياتى

المستنصر بالله يقول...

الموضوع جميل والوصف دقيق والكلام رقيق
حلو اوى انك بتعيدى اكتشاف نفسك وتلاقى نفسك لسه محتفظه بحاجات جميله جواكى كنتى فاكره انها راحت
كل سنه وانتى طيبه ويبعد عنك الصداع
تحياتى

Unknown يقول...

كل سنة وانت طيبة يااااااااااارب...
وصفك رائع والله بجد انا حسيت ان انا اللى عايشة التفاصيل يمكن لانى مصاحبة الصداع من زمان ويمكن عشان مفتقدة فانوسى النحاس اللى انكسر ولانى مش بالعة فوانيس الايام دى ..بس الاكيد انى اندمجت عشان انت وصفك وكلماتك هايلة جدا ماشاء الله

Mero.. يقول...

كل سنة وانتي طيبة أختي سنووايت..
ألف سلامة من الصداع..
تسلم ايدك على الوصف الجميل دا وإن كنت مش هقدر أستمتع بوصف الفانوس لإني أكرهه بشدة...
أتمنى لكي رمضانا عامرا بالطاعة..
دمتي بخير..

عايش... ولكن !!!! يقول...

سنو
بجد ابدعتى فى وصف الحاله
" انا حسيت انى صدعت من كتر الوصف الدقيق بتاعك " ههههههه
ماتبعتيلى فانوس زى بتاعك ده اصلى معنديش واحد :d
دمتى مبدعه
علاء

يا مراكبي يقول...

مش "كأنك" ولدتي من جديد ولا حاجة

إنتي وإحنا كمان إتولدنا من جديد

لأن رمضان وما يحتويه بينقلنا لعالم تاني وبيرجع لينا ذكريات وأحاسيس عشناها زمان وبنسترجعها من تاني

ياللا بينا نقول "وااء" مع بعض

أحمد بكر يقول...

كل سنه و انتى طيبه و الف سلامه عليكى من الصداع و ربنا يعفى عنك ان شاء الله

عمرو وجيه يقول...

السلام عليكم


رمضان كريم وكل سنة وانتى طيبة يا سنووايت


و يا رب تفضلى شمعة فانوس رمضان اللى بينورنا دايماااا

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم

أولا كل سنه و انتِ طيبه
ثانيا بسم الله ما شاء الله
بجد أسلوبك ممتع جدا و شيق جدا

البوست كله على بعضه أكثر من رائع
لكنك أوجزتيه في الآخر بجمله تحمل الكثير من الروعه و الصدق
و تدفع القارئ دفعا لتأملها

" عرفت سر الاختلاف فهو لم يكن حولي كما كنت أظن وانما كان بداخلي أنا "

تحياتي الشديده لقلمك

kochia يقول...

كل سنة وانتي طيبة
ويارب دايما نقدر نتولد من جديد بجد
مشاعرنا وافكارنا واحساسنا
كله يبقي نظيف من تاني

تحياتي

Desert cat يقول...

كل سنة وانتى طيبة يا سنو
فكرتينى لما اخويا جاب لى الفانوس من كام يوم
ضملت الدنيا حوليا ونورته وقعدت افتكر من اول فانوس شوفته فى حياتى لحد اللحظة اللى كنت فيها وقتها
:)
كل سنة وانتى طيبة يا جميل

نبضات يقول...

كل سنه وانتى دائما طيبه ورقيقه ورومانسيه كعادتك
بجد نفسى اشوفك مره على ارض الواقع
بوست جميل ومميز وكله مشاعر رقيقه
على فكره ...فى فطار للمدونين فى ساقيه الصاوى يوم 26 رمضان لو حينفع تحضرى لازم تحجزى قبليها فى الساقيه واتمنى اشوفك انا حضرته السنه اللى فاتت وكان يوم جميل جدا وكنت لسه عامله مدونتى ومش كتبت وبعد هذا الفطار والتجمع الجميل كتبت اول بوست ليا
اتمنى تنورينا
واسفه لتاخرى لزيارتك بس بجد انا مش كنت بزور حد الايام اللى فاتت
وكل سنه وانتى طيبه ودائما محققه كل احلامك وسعيده دائما
وإلى لقاء قريب على ارض الواقع

تحياااااااااتى

قلوب بتغنى يقول...

كل عام وانتى بخير
اخف الله من اثقال نفسك
دمتى بكل الخير

PrInCeSS BeRy يقول...

ازيك يا حببيتى كل سنة وانتى طيبة ورمضان كريم ربنا يكرمك ويخليكى ليا اخت وصديقة غالية بجد

وصلتينى لاحساس عالى جدااااااا فى البوست يا قمر بجد ما شاء الله عليكى

Unknown يقول...

سعدت جدا عندما علت أنك ستتابعين روايتي ولكن لا أعرف سر غيابك عن الحلقة الثانية
أرجو أن يكون خير كل ودي وأنتظرك سيدتي دوما

صوت من مصر يقول...

اكيد الفانوس الى فى الصوره ده صينى ؟
بوست جميل كل سنه وانتى طيبه

انى احبكم فى الله يقول...

اولا احب اهنيكى على الاغنيه الجميله وبجد مخليا للمدونه طعم تانى وعلى فكرة التصميم بتاع المدونه جميل
تحياتى

غير معرف يقول...

فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع.
هذه دراسة لمشاكل مصرالرئيسية قد أعددتها وتتناول كل مشاكلنا العامة والمستقاة من الواقع وطبقا للمعلومات المتاحة فى الداخل والخارج وسأنشرها تباعا وهى كالتالى:

1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
4 - العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
5 - ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
6 - رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.
ارجو من كل من يقراء هذا ان يزور ( مقالات ثقافة الهزيمة) فى هذا الرابط:

http://www.ouregypt.us/culture/main.html

منى يقول...

الفانوس يضيئ ما حلوه اذا اشعلنا شمعته
كذلك الروح
وصفك خلانى احس انى معاكى او انى انا اللى بعمل كل ده
اضاء الله لك من نوره دوما عزيزتى
تحياتى

Unknown يقول...

ان شاء الله يوم السبت الموافق 13/9
هيكون فى تجمع للتبرع فى مستشفى ابو الريش للاطفال
بناء على اقتراح قوس قزح
اتمنى انى اشوفكم هناك
تعالوا نحاول نرسم بسمه ونطهر ذنب
وبعدين هيكون فى افطار جماعى

Unknown يقول...

كل سنة وانتى طيبة
كلماتك اكثر من رائعه
بالتوفيق يارب باستمرار