السبت، أغسطس 23، 2008

الظِّــــــــــــــل..!!ِ



لِمَ كُلما حاولت الهرب

منـــــــــــك

وجدتُك خلفي

تطاردنـــــــي

تُلاحقنـــــــــي

وتقتفي أَثــــــــري

حتي صار الهروب منك

مُستحيــــــــــــلا

والخروج عنك

أُسطــــــــــــــــورة

والتحرك بدونك

من المعجـــــــــزات؟!
.
.
ولم كلما التفت

وجدتك أمامي
.
وعلي جانبي

تُكـــــــرِّرني

تُحيرني

فأراني

وكأنني أنظر في مراة
.
شفافة
.
غير زجاجية

أراك تشبهني

وان كنت لا أراك..

أو أراك

ولكنني لا أتمكن

من رؤية ملامحك..

أو أري ملامحك

فأضيع فيها

وأعجز عن المقارنة؟!

حتي صرت أنا من يتبعك

ويقتفي أثرك

ويطاردك
.
ويبحث عنك أحيانا

فوق الجدران

وعلي أرصفة الطرقات

وينتظر طيف قدومك

تحت أغصان الأشجار

وفوق صفحات النهر
.
.
أصبحت لا أعرف

كيف لا أُبصرك أمامي!

و قد صرت أستبصرك

بداخلي

و مِن حولي

بلا أنـــــــــوار!

أصبحت لا أعرف

ان كنت أنا

أنــــــــــــا!

أم أنني أنـــــــــا..

ظِلّـــــــــــــــــــــــــك!

هناك 37 تعليقًا:

Dream Man يقول...

سعيد بانى اول تعليق
بس جميلة اوعى الفكرة والكلام
عجبنى اوى المقطع دة


حتي صار الهروب منك
مُستحيــــــــــــلا
والخروج عنك
أُسطــــــــــــــــورة
والتحرك بدونك
من المعجـــــــــزات؟!..

كلمات رقيقة جدا واحساس عالى اوى
فية كمان حيرة كدة ليها نغمة معينة
بصراحة اول مرة اجى المدونة وابقى مش عارف اوقل تعليق
الكلام من جمالة لا يعلق علية

Unknown يقول...

إحساسك لا يقال فيه غير كلمة واحدة
أكثر من رائع
أجمل شيء إت الإنسان يحس بجد كده ناحية الي بيحبو فعلا كده الحياة تبقى أحلى..
كل سنة وانت طيبة
كل ودي

قلب ينبض لله يقول...

مبدعة كعادة جميه بوستاتك

كلماتك جميلة جدا جدا ورومانسيه أوي

حتي صار الهروب منك
مُستحيــــــــــــلا
والخروج عنك
أُسطــــــــــــــــورة
والتحرك بدونك
من المعجـــــــــزات؟!..

أحلي مافي البوست:)

Unique Gurl يقول...

أصبحت لا أعرف
ان كنت أنا
أنــــــــــــا!
أم أنني أنـــــــــا..
ظِلّـــــــــــــــــــــــــك!

رائعه :)

Mero.. يقول...

جميل جدا..
التدرك شامل رغم انه مختصر لكن جاب كل حاجة ..
جميلة فعلا
صحيح
ليكي تاج عندي ياريت لو تاخديه

حزينه يقول...

جميل اوى كلامك

فالظل هو الروح الخارجيه للانسان

معنا اينما نكون

هو معنا انما نحن مع الاخرين



حزينه

هيثم مكارم يقول...

الفكرة جميلة جداً ، وصياغتها الأدبية البلاغية رائعة.
سعيد جدا لأني هنا ، أو ربما ظلي.

تحية لك ولظلك.

رحــــيـل يقول...

عزيزتى سنوو

حتي صرت أنا من يتبعك
ويقتفي أثرك
ويطاردك .
ويبحث عنك أحيانا
فوق الجدران

هكذا نحن حين نألف الاشياء
احببناها او لا لكنه التعووود

جميله كلماتك ومعانيك واحساسك

تحياتى وحبى

spower يقول...

رمضان كريم
أنا أنا عصفور
وموطني رمضان
مع الأذكار أطير
وأحمل الأطياب

كل سنة وانت طيبة

امممممممم
مين ظل مين
سؤال صعب حد يجاوب عليه
الاجابة موجودة بس احنا مش عايزين ندور عليها

Sara يقول...

أصبحت لا أعرف
ان كنت أنا
أنــــــــــــا!
أم أنني أنـــــــــا..
ظِلّـــــــــــــــــــــــــك!


مبدعة كعادتك دائما

تحياتي

الفارس الملثم يقول...

كلمات جميله واحساس رائع وفكره تحمل غموض يثير الذهن

صبحت لا أعرف
ان كنت أنا
أنــــــــــــا!
أم أنني أنـــــــــا..
ظِلّـــــــــــــــــــــــــك!

جميل اوي الجزء ده

دام احساسك المرهف يا سنووايت

قلوب بتغنى يقول...

عزيزتى سنوايت
رقيق ما كتبت
وان كنت فى نفس الحاله ولكن ليس مع ظلى ولكن مع حبىالذى هو اقرب الى منى

معـــــتز هــاني سعد يقول...

رائع جدا..كلمات سلسة ورقيقة ..قلم نثري لا يختلف عليه اثنان ..أدام الله تألقك ..أحيانا يحفظنا مصل الكتابة من سم الحب الميت..وأحيانا أخري نشتاق الي هذا السم ..لنعيش تجربة الإنتحار من قمة القلب..

Ahmed Hishmat يقول...

الأمل في الخروج من الحصار
بغير دمار
والطلب منتهى الأدب
في حضرة السبب
.....................
.....................
تحياتي للفكرة الجميلة
ولصاحبة الفكر الأجمل
يسعدني زيارتك كما أسعد بوجودك وزيارتي

Bob يقول...

جميل وهو مشابه تماما لبوست زميل اسمهcold airكان بعنوان الطيور على اشكالها تقع
بس انت عاملاة بطريقة مختلفة شوية
نرجو المزيد
بهاء

alshared يقول...

ربما كنت نفسك
ربما تبادلنا الأرواح مع القلوب
ربما وربما وربما
ولكن الأكيد
أن قلبي لديك
وهذا يكفيني

كلمات رائعه
تحياتي

tarek alghnam يقول...

سنو وايت
كل سنه وانتى طيبه
وانتى متألقه
ولحروفك الرائعه سحرها وبريقها
كل سنه وانتى بخير وربنا يدوم عليكى رشاقه قلمك ورقه احساسك
تقبلى تحياتى
ودمتى بحفظ الله

منى يقول...

ان تبقى ظل الاخر

اى انكم روح واحده مزدوجه الملامح
ولكن كيف يستطيع من اصبح شريك الروح ان يبتعد ...احيانا؟
تحياتى لقلبك الرائع يا سنو

blue-wave يقول...

ممممممممممم
حلوة اوى الفكرة
تسلم دماغك

Desert cat يقول...

هكذا دوما المحب يرى محبوبه فى طرقاته فى صحوته فى غفواته
تحياتى لرائعتك

Maha Shahen يقول...

فكره جميله جدا ووصفتيها بكلمات اجمل
لكن لو هو انا او انا هو فى النهايه
احنا الاتنين نتاج لشخص واحد
يمكن نعلل تواجده في خيالنا بأنه الشخصيه التانيه لينا
تحياتى ليكى

في حب مصر يقول...

معني جميل بصراحة

انتي بتختاري موضوعات غريبة بتكتبي عنها باسلوب جميل.. وكلمة غريبة هنا مش معناها سيء بالعكس معناها ان مفيش حد ممكن يفكر فيها..
كالعادة أسلوب جميل وكلمات أجمل
ربنا يوفقك دايما

Blue Nile يقول...

احلى حاجة فيكي الخيال اللا محدود

حمامة يقول...

.
أصبحت لا أعرف


كيف لا أُبصرك أمامي!


و قد صرت أستبصرك


بداخلي


و مِن حولي


بلا أنـــــــــوار!



تحفة الجزء ده
الحب انك تحس ان انت واللى بتحبه شخص واحد :)
ولما نحب نهرب منه بنلاقيه حتى فينا

كل سنة وانت طيبه ورمضان كريم :)

HANY YASSIN يقول...

كل عام وانت بالف خير
كلماتك معبرة والقصة الشعرية غريبة وجديدة ومكتوبة حلو اوى
ربنا يوفقك
هاني

wanna b a physician يقول...

احيانا كما صور البعض موضوعك على انه الظل الحبيب وذلك دليل القرب
ولكن الادق ان ظلنا نحن من يمشى معنا دوما وحين ننظر اليه احيانا نكتشف ان ملامحنا الاصلية قد تغيرت وتأثرت بأشياء كثيرة فى الحياة وتبدلت وتغيرت وكل ما الى ذلك وحين ننظر الى ظزلنا فى الارض او على حائظ نراه افضل لانه لا يظهر الملامح ولم يتغير فنتذكر ماضينا وهكذا هى الحياة
تحياتى وكل سنة وانتى طيبة
ومعلش على التقصير منها لله الجراحة والنسا بقا

عايش... ولكن !!!! يقول...

جميل اوى تعبيرك

حتي صرت أنا من يتبعك
ويقتفي أثرك
ويطاردك .
ويبحث عنك أحيانا
فوق الجدران

هو ده اللى بيحصل لينا لما بنحب حاجه اوى او ع الاقل بنتعلق بيها
تحياتى
علاء

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم

أحسنتِ يا سنو
حسيت بصدق الكلام أوي
فأنا مؤمن جدا بالتوحد ما بين المحبين
و لكن بشرط
أن يكون الحب بينهم صادقا

أدام الله إبداع قلمك

سلسبيل يقول...

قد تكونين ظله
وقد يكون هو ظلك
من الصعب التمييز فقد توحدتما في كيان فردي
لوحة رسمت بريشة كل منكما ووجه نظره فلا تعرفين هل هي ابداعك وحدك..ام كان لالهامه اياد بيضاء عليها
يطاردك حينا وتتعقبينه احيانا
كل منكما يبحث عن الاخر بطريقته
فقط الطريقه تختلف
والحب واحد
كيف الهروب ممكن يحتل الذات
وينتشر بكيانه الغائب حتي الاطراف
لم اعد انا فقد صرت نسخه اخري منه
ابتساماته
غضبه
انفاسه
استحوذ علي مكنوناتي
فقط لانني احبه

سنو وايت
كلامك عجبني جدا وسلوبك غايه ف الروعه
بارك الله في قلمك
وكل سنه وانتي طيبة :)

rommantic يقول...

لقد تهت منك
ولم اعرف اتتقبلين هذا الظل ام ترفضينه
اهو فرض عليك ام انت من خلقتيه تساؤلات
شكرا
وسلام

لســـه بخيـــر يقول...

ولم كلما التفت


وجدتك أمامي
.
وعلي جانبي


تُكـــــــرِّرني


تُحيرني


فأراني


وكأنني أنظر في مراة
.
شفافة
.
غير زجاجية


دى أول زيارة لمدونتكم
وأعجبتنى هذه الأبيات
وأكثر ما جذبنى لقراءة المدونة ... العنوان الذى قمتى باختياره لهذه الكلمات الرائعة ... الظل .
وإن شاء الله ماتكونش آخر زيارة ولا آخر تعليق ... وإلى الأمام دائمًا
وكل عام وأنتم بخير .

Esraa Hamed يقول...

جميلة كلماتك كعادتك سنووايت
بس عايزة اقولك ان الهرب مش الحل لأن طالما حطين في دماغنا اننا بنهرب من حاجة معينة ده هيخلينا نفضل مركزين علي الحاجة دي و من هنا يجي كلامك

رغم كل شئ الخاطرة رااااااااائعة بل أكثر

دمتي مبدعة يا قمر

saadebaid يقول...

حاسبي احسن هيمسكك
ظلك طبعا

رفقة عمر يقول...

جميله قوى تسلم ايديك
كل سنه وانت بالف خير
رمضان كريم
تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال

Ahmed Othman يقول...

الظل
مثير الحيرة و الجدل
ظلنا أحيانا من بعض الخيال
خوف بداخلنا يتجسد فوق الجدران
نمارس معه هوايات الهروب

ظلنا أحيانا من بعض واقعنا
حب يلاحقنا و نلاحقه
يسابقنا و نسابقه
و نبقى فوق بساط السباق
سنوات العمر بأكمله
لا نطوله
و لا يطولنا


تحياتي لتأملاتك الراقية

رندا يقول...

حبيبة قلبى سنوو القمر

وحشتينى اوى خالص

يارب تكونى بخير

كل عام وانت بخير وبصحة
وكل اسرتك بخير يارب
ربنا يحقق كل آمالك ودعواتك
وصيامك وقيامك



رمضان كريم

رندا

dr_modymodak يقول...

انا داخل اقول كل سنه وانتي طيبه يا دكتورتنا رمضان كريم

انا اسف مقرتش الموضوع وغيبتي طالت بس غصب عني والله عالعموم هااااااانت

وكمان مره رمضان كريم