الأربعاء، يونيو 25، 2008

الرباط المُقدس..الرأي والرأي الأخر.!


س: انا خلاص قررت هاتجوز جواز صالونات , عادي زي كل الناس , هاوافق علي العريس اللي بابا جايبه مناسب وجاهز عنده شقة وبيشتغل في مكان كويس ومن عيلة محترمة, انا هأتجوز بعقلي , عقلي وبس , مفيش حاجة اسمها حب , دا وهم , الحب الحقيقي بييجي بعد الجواز والعشرة , أكيد لما اعيش معاه هأحبه, المودة والرحمة هي دي الحب الحقيقي , وبعدين حب ولا مش حب الجواز كله زي بعضه في الاخر , كله محصل بعضه..
---------------------------------
ص: صالونات ايه يا بنتي , ازاي تقبلي تتجوزي واحد لمجرد انه كويس ومناسب وجاهز , ايه اللي هيفرقه عن غيره , لازم لما تختاري شريك حياتك تختاري واحد بالنسبة لك مختلف عن اي حد تاني , لازم تكوني حاسة بيه , لازم يكون فيه حب , حاجة تخليكوا تكملوا مع بعض مهما كانت الظروف , حد تكوني فارقة معاه ويكون هو فارق معاكي ومش مهم اي حاجة تانية..
---------------------------------
ع: صالونات ايه وانتريهات ايه , ايه الكلام اللي انا باسمعه دا , يا جماعة صالونات او غير صالونات المهم يكون فيه قبول , انتوا الاتنين غلط , ما ينفعش تتجوزي واحد لمجرد انه مناسب من غير ما تحسي بأي اختلاف ناحيته يعني زيد زي عبيد, وما ينفعش تتجوزي واحد لمجرد انك بتحبيه لازم يكون فيه بينكم تكافؤ وتكوني مقتنعة بيه , بعقلك وبقلبك , لانك هتعيشي معاه بعقلك وبقلبك..
____________________________________________
_____________________
__________

سَ: خلاص يا جماعة أنا هأتجوز العروسة اللي ماما اختارتهالي , جواز صالونات عادي زي اي حد وزي ما اهالينا اتجوزوا زمان , بنت ناس وكويسة ومفيهاش عيب, و من عيلة كبيرة , هأحتاج ايه اكتر من كدة , أكيد لما اتجوزها هاحبها وبعدين كله جواز في الاخر..
------------------------------------
صَ: صالونات!!! , انت اللي بتقول كدة! , وافرض بعد ما اتجوزتها ما حبيتهاش , لازم تكون بتحبها وهي بتحبك علشان تقدروا تستحملوا الحياة مع بعض , انت مش هتحب كل يوم , مش سهل تلاقي حد تحبه ويحبك , انا مش هأتجوز الا لما اقابل الانسانة دي..
-----------------------------------
عَ: لا كدة يبقي مش هتتجوز خالص , هتفضل مستني ويمكن ما تلاقيهاش , او تلاقيها بعد ما حياتك تكون ضاعت منك وانت مستني , لازم تدّي لنفسك فرصة يمكن تلاقيها في حد ما كنتش متوقعه , يمكن تقابلها في "صالون" من الصالونات زي ما بتقولوا عليه , مش هتفرق تقابلها ازاي وفين , بس مش تعمل زي "سَ" هيروح يبدأ حياته مع واحدة ما يعرفش عنها أي حاجة وما حاولش حتي انه يدي نفسه فرصة علشان يعرفها كويس , انت عايز كرسي تحطه في البيت أو تابلوه تعلقه وتتفرج عليه مش انسانة ليها تفكير المفروض تعرفه ومشاعر المفروض تحس بيها قبل ما تقرر انك ترتبط بيها باقي حياتك..
-----------------------------------
------------
-----
بعيدا عن الأساسيات , الدين والاخلاق و الاحترام والاسرة الطيبة و... و... و...
ثلاثة اراء..
أيهم صحيح , وأيهم خاطيء؟!
هل من الممكن أن يكونوا الثلاثة علي حق؟ ام أن الثلاثة علي خطأ؟
هل انت من مؤيدي الزواج التقليدي او زواج "الصالونات" كما يسمونه , أم من رافعي شعار "الحب" فقط , ام ان لك رأي أخر؟
أي الأراء تختار س , ص أم ع ؟!
علي أي أساس تحبذ اختيار شريك الحياة؟ العقل , القلب , أم الاثنان معا؟
الموضوع مطروح للنقاش , في انتظار أرائكم..
وارجو منكم التصويت في الاستفتاء الموجود في جانب صفحة المدونة
وللحديث بقية ان شاء الله...

هناك 56 تعليقًا:

dodda يقول...

هههه
اسمحيلى مش حختار اى منهم

انا بحس ان الجواز زى حادثة الاوتوبيس كده
لا بنختلر لمتى ولا فين ولا اى اتوبيس اللى يخبطنا

كله نصيب ومكتوب
لكن المطلوب

نركز نفكر العقل ثم العقل
القلب ميشتغلش غير بعد اتخاذ الفرار
لانه بيشوش على الارسال
واللى يجيلها اى واحد لازم توازن امورها الرفض بدون اسباب مش صح....
لازم تتحققى من وجود مواصفات معينه
انه على خلق..يتقى الله
لا يتعاطى الحجات اللى مش هى...
شخصيته كويسه ..بعد كده زيارتين تكون خدت القرار
وده ش جواز صالونات
ده جواز بميزان العقل واستخارة الله
وعالبركه...
مبروك

mohra يقول...

عين عين عين
و سبحان الله انا سميت بوستات العرسان عندى (امبراطوريه ع)
:)

بذرة امل يقول...

بصى يا سنو وايت واسمعى منى الكلمتين دول هو انا صحيح ما ليش خبرة فى الموضوع
بس اهو ده اعتقادى
الجواز من غير حب ما لوش لازمةولا طعم
والجواز من غير عقل عادة ما بيستمرش

يعنى المفروض يكون فى توازن بين الاتنين
بس فى الواقع بتاعنا
بنلاقى حاجة ان ساعات كفة من الكقتين بتزيد
على التانية
وانا اعتقد ان ده فى حد ذاته ممكن يهدم الجواز
لان الموضوع بالضبط عامل زى المعادلة
حب + عقل = جواز ناجح

Mero.. يقول...

ههممممممم يبدو إني أول ولد يرد على الموضوع..
عن نفسي لازم اللي اتجوزها احبها او على الاقل "تعلقني" بأي طريقة وفي اي مكان..
ولازم اتعرف عليها الاول واعرف افكارها ودا مش هيحصل اني احب واحدة واعرف شخصيتها في نفس الوقت الا انها تكون قربتي او زميلتي قوي او في احتكاك غير كدا يبقى لازم اصاحبها وفي مصر غالبا ومش دايما البنت اللي تصاحب مينفعش اتجوزها..يبقى هعرف شخصيتها ازاي؟؟
يعني نقطتي ان مفيش مجال احب واحدة وفي نفس الوقت اعجب بشخصيتها وعقليتها لان مليش احتكاك بالبنات..
فقررت إني يا اتجوز واحدة مش مصرية أصلا لأن ساعتها هتبقى صاحبتي عادي..
يا اتجوز اول واحدة "تتقدملي"..
يا يفوتني القطر واعنس ودا ارجح..
لكن لو هختار..لازم احب الاول...

أحمد هشام يقول...

أولا : أحب أقول ان انتي حطيتي ايدك علي المشكلة بالضبط ... اختيار موفق للموضوع ... تحية كبيرة جدا
ثانيا : بجد مش بهزار أنا محتار جدا جدا ... ازاي اللي أختار اللي هكمل أعيش معاها حياتي ... أنا متأكد اني لازم أعرفها كويس و أعرف عن شخصيتها وعقليتها و طريقة تفكيرها حاجات كتير قبل ما أرتبط بيها ارتباط أبدي ...
أتمني اني أقابلها في أي مكان في مكان عمل في مكان دراسة ... مش مهم المكان ... لكن المشكلة ازاي هيبدأ التعارف ... ايه الوسيلة المشروعة اني أتعرف عليها و أقرب ليها من غير ما يكون في احراج للطرفين ...
طبعا الموضوع ده محتاج توفيق كبير جدا من ربنا ... بس برضه لازم أسعي نحو الاختيار الصح ... لأن دي علاقة أبدية مش مؤقتة ....
ثالثا : مشكلتنا كشرقيين مش كمسلمين اننا لا إلي هؤلاء ولا إلي هؤلاء ... يعني لا بنعمل اللي الاسلام بيقول عليه و لا اللي الغربيين بيعملوه ... شيء متعب مرهق ... لازم تتجوز ما ينفعش يكون في علاقات غير شرعية ... طيب أنا جاهز و أتمني ( مش أنا شخصيا عموما أقصد ) يا بني انت فاكر الموضوع لعبة انت لازم تكون جاهز من مجاميعه ... امال اللي أنا هتجوزها دي هتيجي تعمل معايا ايه ما دمت أنا جاهز ... أنا مش محتاجها في طرق كفاحي ... يعني هي هتيجي تعمل ايه تستمتع معايا باللي أنا بنيته فعلا ...
رابعا : كثانيا وثالثا .. فين الطريقة للتعارف و التقارب بوسيلة تكون غير محرجة و مشروعة في نفس الوقت ... ثم ان في مشكلة في البنت والولد ... لا هي تقبل انه يتقرب منها و بعدين يبعد عنها لو ما لقاش فيها اللي هو بيحلم بيه ... ولا هو يتصور انها ممكن تعبر له عن اعجابها بيه .. هيفهمها غلط
و تحية مرة تانية علي الاختيار الموفق للموضوع

أحمد هشام يقول...

معلش نسيت أختار حاجة ... بالنسبة ليا ضروري يكون في اعجاب و قبول ... و لازم يكون الموضوع مبني علي العقل .. أنا رافض اني أتجوز جواز صالونات .. أو اني أنساق وراء مشاعري تجاه أي انسانة من غير ما يكون في توافق فكري و اجتماعي و ثقافي ... لأن ده هيبقي أكيد مبني علي الاعجاب بالشكل ...

wanna b a physician يقول...

التوازن خلق الله الكون كله على اساس متوازن فعندما تجدى حشرات تقولى انها غير مفيدة تجديها تاكل اشياء ضارة وتجدى هذة الحشرات تاكلها كائنات اخرى وهكذا
اذا التوازن بين العقل والقلب هو الاساس
لا يهم صالونات ام انتريهات حتى المهم ان يكون هناك مزيج من القبول الروحى بجوار التفاهم العقلى
وشكرا

nigro يقول...

بيني و بينك الراجل اللي اسمه "ع" كلامه عامل زي السمك في الميه
هو مجرد دمج بين رأيين مش أكتر
و 98% من الجوازات يا إما "س" يا إما "ص" و أنا عن نفسي مؤيد و بشدة لراي الحاج "س"
و إن شاء الله إن شاء الله هو ده اللي هيتم معايا
بلا حب بلا بتاع
خدوا إيه اللي حبوا غير وجع القلب
ربنا يخليلنا العقول

يلا سلام

nigro يقول...

آه نسيت أقولك إن 90% من الـ 98% كلام "س" هو اللي بيمشي

يلا سلام

سارة درويش يقول...

: صالونات ايه وانتريهات ايه , ايه الكلام اللي انا باسمعه دا , يا جماعة صالونات او غير صالونات المهم يكون فيه قبول , انتوا الاتنين غلط , ما ينفعش تتجوزي واحد لمجرد انه مناسب من غير ما تحسي بأي اختلاف ناحيته يعني زيد زي عبيد, وما ينفعش تتجوزي واحد لمجرد انك بتحبيه لازم يكون فيه بينكم تكافؤ وتكوني مقتنعة بيه , بعقلك وبقلبك , لانك هتعيشي معاه بعقلك وبقلبك..
______________________

بصراحة دا رأيي من زماااااااااااان ، مش مهم الطريقة ولا حاجة المهم القبول والتكافوء والاحساس ان دا اللى هقدر معاه ابنى البيت الصح

مدونة ساحرة يا سنو بجد عيشيتنى فى عالم تانى من لحظة ما دخلتها

غير معرف يقول...

شوفي احنا ممكن نتكلم كلام كتير و أراء كتير و في الاخر هتلاقي مفيش حد عارف يحدد وجهة نظر معينه لان كل الناس بتتكلم و هي على الشاطئ

انما لما تخوضي المعركة و تتقدم الجيوش و تلاقي نفسك متجوزه و قتها بس ممكن تشوفي كل حاجه على حقيقتها



انا رأيي الحب ده هو قدرةالانسان على التعايش مع الحد اللي بيحبه و يتقبل كل عيوبه و يعشق كل مميزاته

و كل الفشل في العلاقات اللي بيحصل سواء ناس اتجوزوا او متجوزوش

انهم مقدروش يتعايشوا مع عيوب بعض

اصل كل انسان له عيوب
ولو حد فاكر ان في انسان مثالي و هو دا اللي مستنيه عشان يرتبط بيه

هيستنى عمره كله

انت تسال والكمبيوتر يجيب يقول...

يها المواطنون نذيع عليكم بعد قليل خبرا هاما
مارشات عسكريه مارشات عسكريه مارشات عسكريه
كمان مارشات عسكريه
كفايه كده
ايها المواطنون جاءنا البيان الهام التالى
اذاعت كافة وكالات الأنباء الفضائيه والأرضيه وما تحت الأرض ايضا ان السيد عبده الرايق مرشح للفوز بجائزه تقدر بربع مليون يورو ....متتخدوش اوى كده لأن من شروط الجائزه ان يجيب على سؤال بمدونتنا التى تحوى هى وموقعنا كافة التفاصيل والكل مدعو للأشتراك والفوز باحدى جوائزنا الثيمه
ونرجوا ان تستمعوا الى حلقة برنامجنا الأذاعى الذى به ايضا معلومات مثيره فى هذا الموضوع يوم الأحد 29-6 حيث نكشف كافة الأسرار وراء هذا الموضوع والبرنامج يذاع التاسعه وعشر دقائق صباحا على اذاعة مصر الرئيسيه كما يمكن الأستماع اليه من داخل موقعنا على النت اسرة برنامج انت تسال والكمبيوتر يجيب
والعنواين
المدونه ثم الموقع كالتالى
http://netonradio.blogspot.com

7:52

semsema يقول...

احييكى على الموضوع

بس على فكرة البنات دلوقتى مش لاقية جواز فاى واحدة هيجيلها عاريس سواء بقى كانت جوازة صالونات او بالاكونات مش مهم المهم انها تتجوز

تحياتى

Blue Nile يقول...

انا شايفة انه هيبقى توليفة من الاراء ال تلاتة
بمعنى ان الواحد مينساقش في تيار الحب ويحكم عقله
ومعاهم يشوف القبول
في ناس اتجوزوا صالونات وجوازهم ناجح جدا وناس اتجوزو عن حب وجوزاهم فشل

إبن مصر يقول...

السلام عليكم يا دكتوره
طبعاموضوع رائع وبناقشه كتير هقول رأى بإختصار
اولا انا من مؤيدى انى اشوف اللى اتجوزها واعجب بيها واحبها ولو قدرت اوضح لها ده أسألها هل تقبلينى ان اكون شريك لحياتك طبعا المفروض لو هى تتقبل ده يبقى الموضوع انى اخد انا وهى فترة تأمل اللى هى الخطوبه هى لو احبتنى مفيش اى مشكله نتجوز وكذلك العكس انا عارف اننا فى مجتمع شرقى صعب جدا البنت تعرض نفسها على واحد انما انا من رأى تقول لأقرب الناس له مش له مباشر ويكون قريب ليها هى كمان
طبعا الكلام كتير انما بصراحه جواز الصالونات مش مش وحش والجواز اللى يكون مبنى على الحب برضه مش وحش بالعكس بيسر اكتر
انما انا بفضل الإعجاب وتشغيل العقل
يعنى القلب والعقل ومش واحد لوحده
تحياتى
واسف للإطاله وانما انا حاولت اقول كل اللى عندى بس ده مش كل اللى عندى
تحياتى على البوست الرائع

إبن مصر يقول...

اه نسيت اعتزر على التأخير فى التعليقات وده لظروف عملى وسفرى الكتير
تحياتى

غير معرف يقول...

والحياه الزاوجيه ميزان
كفتيه العقل والقلب
يعني ع هو الصح
ده الكلام المنطقي
لكن الحقيقه غير كده الجواز مش
مسائله حسابيه يعني اعرف ناس جوازتهم
بالقلم والمسطره كانت من انجح الجوزات
بس موفقوش
زي ماتقولي كده الجواز ده بطيخه
العاقل بقي اللي يقنع نفسه
ان بطيخته باذن الله هتطلع حلوه

محمد حلمي مخلوف يقول...

بصي انا مع الجواز عن طريق الحب والعقل معا

funckydoctor يقول...

موضوع حلو وفكرة مهمة
صعب جدا تحديد وسيلة الإختيار
بس لما حد يسألنى بقول الكلام بتاع ع
بس فعلا أبقى كداب لو قلت انا نفسى هتجوز بأنهى طريقة
الله أعلم

•√أريـ السمر ـج√• يقول...

موضوع جميل جداَ أحييك عليه
الزواج بدون حب مثل جسد بدون روح
الحب مع العقل مطلوبين .. معادلة صعبة
و علشان كده القرار بيكون صعب مش سهل

دمتي بكل خير
و أسعدني جدا المرور بمدونتك

spower يقول...

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم
" تنكح المرأة لاربع
لمالها ولجمالها ولحسبها ولدينها
فاظفر بذات الدين تلبت يداك"

صدق رسول اله

اعتقد انه ما فيش بعد كده كلام

فاتيما يقول...

لا س و لا ص و لا ع
قطع الجواز و سنينه
لا بجد
وقت النصيب ما بييجى
مش مهم الطريقة
المهم الواحد يتكل على الله و خلاص
لو سمعتى قصص الجواز من الناس اللى حواليكى هتلاقى مفارقات و مصادفات غريبة و نا مكنت طايقة بعض و بقالها فى بعض نصيب مش مهم الطريقة
المهم نصيبك هوه اللى هيصيبك فى الآخر
تحياتى يا أميرة الحواديت

blue-wave يقول...

نفس موضوع بوستى اللى فات
انا بقى اقولك القلب طبعااااااااا
صدقينى بالقلب هاتتغلب على كل المصاعب اللى بيشوفها العقل
بس طبعا مانلغيش العقل خالص
دا ودا بس القلب اكتر
وحكايه جواز الصالونات دى مرفوضه تمامااااا
على الأقل بالنسبالى
انا مش ممكن اتخيل نفسى متجوز واحدة مش بموت فيها مش بس بحبها
تحياتى

غير معرف يقول...

الواحد بعد ما قرى كل الاراء دية مش عارف بس يقول اية
بس اما شايف ان الحب مهم لجواز
لانة حيقلل مشاكل كتير اوى بعد كدة
يعنى طول ما اتنين بيحبوا بعض حيستحملوا بعض وحيفوتوا لبعض عشان المركب تمشى
لكن لزم عشان الحب دة يستمر يكون فية توافق فى حاجات كتيرة
يعنى الحب 70% والعقل30%
لكن لو العقل زاد اوى عن كدة حتبقى حياة فاترة مش ليها اى طعم مجرد عيشة وخلاص
زي ما بيتقال ادينا عملنا اسرة وبنربى عيال
و لو الحب زاد اوى من غير عقل
حيبقى حب طائش زى الحصان الجامح ماشى يخبط فى اى حتة ومش يقدر يوصل لاى شى
فالخليط دة مع طبعا توفيق ربنا اللى هو اهم شى
هو رايى فى تكوين حياة اسرية سعيدة

rovy يقول...

اكيد حأختار ع يعنى القلب والعقل مع بعض لان فعلا ما ينفعش واحد فيهم يستغنى عن الاخر ..
ولكن ده ما يمنعش ان القسمه و النصيب لهم دور شئنا ام ابينا ..

دمتي بخير و سعاده
تحياتى
rovy

في حب مصر يقول...

السلام عليكم

سواء كان س او ص او ع فالنتيجة دايما وحدة.. الجواز دايما بيكون فيه مشاكل وفيه حاجات جميلة سواء تم عن حب او بالعقل
وسواء اختارنا بعقلنا او بقلبنا اللي في القسمة والنصيب هو اللي هنختارة في النهاية.. المسألة محسومة قدريا
وعلى رأي الشاعر الجواز زي البطيخة يا اما حمرة وحلوة يا اما قرعة وملهاش طعم..هههههههه
تحياتي

صوت من مصر يقول...

انا ناوى اتجوز اه
بس صالونات لا
مش ناوى اتجوز برضه صالونات لا لانى بحب والحب ملينى ؟
وجوانا كلنا لو مش بنجب مش مهم صالون مش صالون ؟

HANY YASSIN يقول...

السلام عليكم
اعتقد الجواز قسمة ونصيب
حاجة مكتوبه بس
لا اكثر
موضوعك حلو اوى
تحياتى
هانى

الفارس الملثم يقول...

بداية انا مش عارف مين اللي اخترع جواز الصالونات ده

لكن شايف القضيه مش طريقة التعارف , صالونات كليات طرقات حتي .. المهم عنصرين اساسين

الحب او كحد ادني درجه من القبول والانسجام , يعني شخصيه ترتحالها لما تكلمي معاها

وجود حد ادني برده من التوافق بين العيلتين عشان ميحصلش مشاكل بعد كده

وبيني وبينك الحكاية قسمه ونصيب لا تخضع لاي قواعد او منطق

تحياتي

مدحت محمد يقول...

انا رأيى

انه التلاتة صح

يعنى لازم يكون حب

وقبول

وصالونات

صالونات هنا بقصد انه يكون حب رسمى

والعريس على مقدرة انه يكون مسئول عن اسرة
وجاهز وبرضه مناسب

ولازم يكون عن حب وقناعة

واخيرا لازم يكون فى توافق

بالنسبة ليا انا بقى

لما اختار عروسة

انا عمرى ماهعرف اتجوز جواز صالونات
ولما بيتعرض عليا الامر برفضه وقتى

بس خلاص
تحياتى ليكى

Mafrousa يقول...

بصى يا سنوو
كله اولا و اخيرا هوه قصمه و نصيب..و انتي مش ليكي اي يد فيه
ده نصيب ربك كاتبه...
انا اعرف ناس عاشوا قصة حب..جميله.و اتجوزوا و بعد الجواز مش طاقوا بعض .......الحب بيخليكي مش شايفه حاجات كتيرة

رحــــيـل يقول...

ازيك ياقمر عامله ايه

موضوع بجد جامد جدا انا كاتبه بوست عن الموضوع ده من فتره بس لسه مش نزلته

شوفى انا هقولك على حاجه انا شخصيا طول عمرى رفضه اجواز التقليدى ده تماما ومن كتر الزن جربته وفشل فشل زريع معايا
هو تقريبا الموضوع بيختلف من شخصيه للتانيه يعنى ممكن بنت مش يفرق معاها الموضوع وتقول اهو راجل والسلام وكويس وخلاص

وممكن واحده صعب انها تتقبل ده
انا شخصيا صعب جدا انى اتقبل وضع زى ده انى اكون محل تقييم للبيه اللى جاى يتفرج وياعجبه يام اعجبه ده غير اساسا انه بيكون حوار روتينى وسخيف
كل حد حافظ كلمتين بيقولهم او كانه بيقدم تقرير عن نفسه
يعنى التعارف مش بيكون طبيعى وشفاف وتلقائى
لاء هو بيعرف ابنت اللى هو عايزه تعرفه وهى برده كده جواز بالورقه والقلم

انا عشان اتجوز لازم اتجوز حد يعرف يفهمنى جدا ويحسنى قوى وانا كمان انا افرق عنده مش اى عروسه والسلام

انا قررت انى موضوع جواز التقليدى ده انا قفلته تماما ان شاء الله اعيش عمرى كله من غير جواز

اسفه على تأخيرى

تحياتى لكى وحبى

عدنان أحمد يقول...

السلام عليكم
اعتذر عن غيابي عن المدونه
بس و الله غصب عني
بالنسبه للموضوع
انا اؤيد جدا الزواج عن طريق
القلب و العقل معا
و ال3 نماذج اللي انتي ذكرتيهم
كلهم وجهات نظر و موجودين فعلا
و لهم مؤيديهم
يعني ال3 صح مفيش حاجة منهم خاطئة
او حاجة اصح من الثانيه
كلُّ يتبع ما يراه مناسبا له

تحياتي
عدنان

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

بصى تعرفى انا بجد مش عارفه اقولك حاجة
هو جواز الصلونات دة مش لطيف بس بيقولوا عرف وكده يعنى
وغيره دة مش موجود يعنى ولو اتوجد تخافى من جرحه وحاجات كدة
المهم
تحياتى وبالتوفيق

ahmed يقول...

صباحويا اجمل لسنوايت
ازيك
على فكرة فيه حب بس فيه غباء وعناد يقتل الحب
مش كل زواج الصالونات فاشل
ومش كل جوازات الحب مشاكل
وكله عند العرب صابون وكل هيطلع فى الغسيل

كوارث يقول...

رايي الشخصي
جواز الصالونات عشان ينجح لازم يخضع لعامل مهم جدًا وهوا التدين !
من ترضون دينه وخلقه ..
بس المشكلة ان برضه بيكون فيهم مقالب
كما يقول الحكيم
الجواز ده زي البدنجانه مرة بيضة ومرة سوده
زي البطيخه
مرة حمرا ومرة قرعه
وبناءً عليه فجواز مين يا عم صلي عالنبي
***
احم
سنووايت الجميلة
الموضوع جميل جدًا فعلاً والمشكلة انه بيجسد حيرة في نفس كل واحد معتقدش ان في حد نجح في انه يحسم الحيرة ده الا اللى اتجوزوا
غالبًا هتفضل الحيرة موجودة بس الموضوع في الاول والآخر نصيب وقدر .. ومحدش عارف الجاي في ايه ..
سعيد اني زرتك

منى يقول...

ع طبعا
رغم ان فى الاخر مفيش حاجه مضمونه
لكن يبقى الواحد عمل اللى عليه
يعنى اللى هيقعد فى الصالون ده لو مواصفاته كويسه وصفاته مناسبه
وبعدين فيه قبول والفه وكمان خطوبه يعرفوا فيها بعض كويس يبقى ايه المشكله


موضوع رغم ان كتير اتكلموا فيه
لكنه لم يحسم بعد
تحياتى لاثارته
سلام يا قمر

Unknown يقول...

ههههه
اسمحيلى اختار حاجه تانيه خالص

لان الولد ياعينى عليه بيموت عقبال ما يجيب شقه وعفش وشغل ويدور على عروسه بيكونو البنات انقرضو اساسا..
اما البنات فهما بقا احسن احوال من الصبيان ليه بقا؟

اقولك انا ليه لان البت اول ما تطلع على وش الدنيا بتلاقى امها شايلابها حاجات بالهبل ومشوراها وبينى وبينك من ناحيه التعليم ف البنات مننكرش يعنى مننكرش
انهم بيذاكرو اكتر م الصبيان لانهم مرزوعين ف البيت ليل نهار
اذا كانو بيعملو حاجه فى المطبخ ف بتاخد اخرها 3 ساعات
اما الصبيان
كل شويه ينزل عشان يجيب حاجات وبالذات طابور العيش
بيقف فيه على الاقل 5 ساعات سيبك انتى من ال5ساعات كل شويه بينزل عشان يصلى ف المسجد سيبك انتى نعتبر الولد فاشل ومش بيصلى بينزل عشان يلعب مع صحابه بلاى ستيشن ويقعد شويه سيبر م النهايه الصبيان مقضينها عنى الا من رحم ربى طبعا...

على العموم موضوعك جميل وطريقتك ف الكتابه جامده....
حستنى تعليقك ف مدونتى ...

حستناكى تشرفينى ف المدونه بتاعتى...

عمر

محاولة لكسر الصمت يقول...

أنا هختار بس ده مش معناه إنه هو ده اللي هيحصل معايا عشان أنا شايفة ان الجواز ده حاجة بتحصل لوحدها ودايما بقول ان دايما بييجي واحد يكسر كل القواعد حتى لو كان انسان عادي تماما...
المهم أنا طبعا هختار (ع)
لأني مش مقتنعة بكلام (س) مش معقول واحد يروح لواحدة يخطبها وهو عمره في حياته ما شافها..طيب ايه يعني..هيروح ولو ما تقبلهاش _لأي سبب_ هيقولهم سوري يا جماعة أنا جيت هنا غلط...

وبرضه مش مع راي(ص) لأن الحب مش كل حاجة..ايوة لازم يبقى فيه حب _واللي ممكن ييجي في فترة الخطوبة_ بس برضه فيه حاجة اسمها توافق وتكافؤ وحجات كتير محتاجينها عشان نبني بيت واسرة ونجيب أولاد نربيهم صح......

يعني من الأخر لا أروح أخطب واحدة عمري ما شفتها..ولا أروح أخطب واحدة لمجرد إني حسيت اني بحبها....
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
وطبعا زي ماقلت ..دايما بييجي واحد يكسر كل القواعد

Esraa Hamed يقول...

جميلة اويييييي مدونتك

انا رأيي ان الحب حاجة مهمة اوي عشان يكون الزواج ناجح بس كمان مينفعش يبقي لوحده لازم يبقي فيه شوية توافقات
يعني توافق اجتماعي و ديني و ثقافي

توافق في الفكر
يعني لازم يكون الاختيار معتمد علي العقل و القلب مع بعض

و طبعاااااااا لازم يكون في استخارة قبل اي حاجة

مدونتك عجباني فعلا

تحياتي ليكي

سفينة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
سفينة يقول...



مساء الخير يادكتور ...

بحييكي بجد علي اختيارك للموضوع وبحييكي اكتر علي طريقة صياغته بهذا الشكل الممتع والجميل ده...

............

بعيدا عن الأساسيات , الدين والاخلاق و الاحترام والاسرة الطيبة و... و...

باعتبار ان كل ماسبق حاجات لاتنازل عنها طبعاً لأهميتها...

فأنا مع الرأي "ع"...بجد رائع وبحس فيه بنوع من التوازن الجميل اللي بيجمع في حكمه مابين عاطفة القلب وحيادية العقل...

................

خالص تحياتي

قبطان

Desert cat يقول...

والله يا سنو انا لا احبذ اى من ال3 المهم اختيار القلب والعقل والإحساس
بمعنى ان ربنا خلقنى انسانة طبيعية عندها قلب وعقل واحساس ازاى اوظف الـ 3 مع بعض علشان احسن الإختار واقدر اعيش حياة سعيده هذا هو لب الموضوع
تحياتى

سنووايت يقول...

أولا بأشكر كل اللي قال رأيه , وكل اللي كتبوا تعليق وشاركوني افكارهم واهلا بالمدونين الجدد علي المدونة.

انا بس عايزة اوضح حاجة , بالنسبة للي قالوا ان الجواز قسمة ونصيب , دا شيء مفروغ منه , واكيد هو قسمة ونصيب وقدر واكيد بنستخير ربنا واكيد لما هنختار هنتبع الاساسيات اللي انا قلتها في اخر الموضوع زي التدين والاخلاق , لكن دا ما يمنعش ان طريقة التعارف بتختلف , وان كل شخص بيميل لشيء يمكن يكون مختلف عن الاخرين حتي لو اشتركوا كلهم في اختيار الاساسيات..

وطبعا كانت التعليقات تحمل وجهات نظر مختلفة وكلها ليها احترامها
وانا حاولت أصنف الاجابات من التعليقات لان الاستفتاء مفيش فيه غير 5 اصوات بس والنتيجة كانت كالتالي:


"س"==اللي اختاروا س أي أهم شيء العقل والتفكير كانوا 2 فقط
-dodda
-nigro

----------------
"ص"==اللي اختاروا ص , أي أهم شيء ان يكون فيه حب كانوا 5 فقط
-بذرة امل
-mero
-blue wave
-صوت من مصر
-رحيل

---------------
"ع"== ع اخدت نصيب الاسد في التعليقات , يمكن لانه رأي جمع بين القلب والعقل معا وما حددش طريقة معينة سواء صالونات او اي طريقة اخري المهم يكون فيه توازن بينهما, واللي اختاروه كانوا:
-Mohra
-احمد هشام
-wanna b aphysician
-سمو الاميرة سارة
-blue nile
-son of egypt
-mayada
محمد حلمي مخلوف
-funckydoctor
-محمد جالاكسي
-rovy
-الفارس الملثم
-مدحت محمد
-أسير حبيبتي
-ahmed
-مني
-دواير
esraa hamed
-سفينة
-desert cat

----------------
كان فيه اراء تانية , ما اختارتش اي اختيار محدد ولكن كانت تعليقاتهم بين ان الجواز قسمة ونصيب وانه قدر , او انه زي البطيخة, او انه كل الطرق تؤدي الي مالطا ومش هتفرق , او انه مش عارف يحدد, او تحديد اشياء معينة زي التدين وانا كتبت ان بعيدا عن الاساسيات دي , يعني انا حطيت فرضي عن طريقة التعارف نفسها يعني لو نفس الشخص بنفس المواصفات وفيه الحاجات الاساسية دي ..
كان من الاراء دي
-احمد هشام
-ketchup
-semsema
-spower
-فاتيما
-في حب مصر
-hany yassin
-واحدة مفروسة
-تمر حنة
-كوارث
-المبرمج المحترف


وحتي الان النتيجة:
س = 2
ص = 5
ع = 20
غير ذلك "قسمة ونصيب" = 11

شكرا مرة تانية , وحقيقي سعدت بأرائكم جدا

عايش... ولكن !!!! يقول...

انا مش شايف ان شرط يكون فى حب لانى شوفت جوازات كتير صالونات وبالعشره بقت احسن جوازات شوفتها
وبالنسبه للجواز عن حب اوكى جميل وكل حاجه
بس للأسف معظمه مبيدومش
اهم حاجه الاختيار فى الاول والاخر
لو الاختيار صح سواء بقا صالونات ولا حب ولا حتى الجن الازرق
ربنا هيكرم بمشيئته
تحياتى
علاء

ظل الشمس يقول...

انا كمان شايفة ان الجواز زى حادثة الاتوبيس
لانه ببساطة مكتوب من قبل ما نتولد
مدونتك عجبتنى
بالتوفيق واقبلينى صديقة ليكى:))

Unknown يقول...

الجواز أيا كان نص الدين صالونات قاعات كلو بيمشي
تحيتي وعلى فكرة حطيت بوست جديد يا ريت أشوف ردك عليه
كل الود

Unknown يقول...

من غير زعل ومن غير ما تقولى علية معقدة مش هاختار اى طريقة و يمكن ما اتجوزش خالص مش مهم بس مش هادخل تجربة كتير فشلوا فيها قبلى

Rania Lelah يقول...

الجواز يا سنو بيبقى قبول العقل و القلب للطرف الاخر
لازم الاتنين يقبلوا علشان تعرفى تعيشى سعيدة

تحياتى

PrInCeSS BeRy يقول...

احلى سنوايت ازيك يا قلبى ليكى تاج تعالى خدية فى مدونتى التانية


اما عن البوست التحفة انا شايفة انو العقل مع القلب يريحوا بعض لان كل واحد لوحدة ممكن يغلطوا انما لو سوا يقدروا يفكروا بعقل وبحب مع انى بينى وبينك والله الحب والجواز دة قدرى فوق اى حاجة منلحقش نفكر ولا نتكلم هنا بتكون الصدمة زى البطيخة يا حمرا يا حمرا ههههههههه

باى يا قلبى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

الحمد الله لا جواز صالونات نافع
ولا حب فيه اصلا
والدنيا اخر تمام
تحياتى لكى

snohe يقول...

صديقتى العزيزه
الموضوع ابسط من ذلك
الجواز عامل كده مثل الانفلوانزا
تيجى فجأه
الموضوع سهل مثل شكة الدبوس
زواج صالونات او مطابخ
مش مهم
المهم النفس
سلام

غير معرف يقول...

موضوع أكثر من رائع أحييكي علي اختياره

اللي انا متاكد منه اني مش هاسمح في يوم ما ان حد يسحبني لبيت معرفش فيه حد و يورولي واحدة تدخل عليا بكاس فيه حاجة ساقعة و بعد الزيارة ماتخلص يقولولي ايه رايك ؟

يوم ما اتقدم لواحدة لازم اكون عارف ان هيا دي اللي انا عاوزها
هيا دي اللي انا متوافق معاها
هيا دي اللي بحبها و بتحبني
هيا دي اللي هاتصونني

زهرة العرب يقول...

علش انا برد علي الموضوع متاخر بس فعلا لسه شايفاه.

موضوع جميل وجه علي الوتر زي ما بيقولوا ...لاني بجد محتارة جدا جدا جدا
نفسي اللي اتزوجه اكون بحبه مش بحبه لشكله لا كله عقله طريقة تفكيره شخصيته كل حاجة وده طبعا ميجيش الا اذا اتعملت معاه وده مش هيحصل لاني مبتعملش مع حد . فقلت خلاص خلينا في جواز الصلونات بس برضه ازاي هتعرف عليه وعلي شخصيته قلت خلاص خليها في فترة الخطوبة وهنا تاتي المشكلة الاكبر اولا كل واحد في الخطوبة بيطلع احلي ما عنده ومش بيبين اي عيوب ما علينا نفرض انه بان علي حقيقته وسبنا بعض يعني الخطوبة اتفشكلت وبعدين هفضل اتخطب وبعدين اسيب وده طبعا مش كويس دا غير التعب النفسي.

بجد مش عارفة لازم حد احبه بقلبي وعقلي الاتنين مع بعض مينفعش حاجة واحدة بس.

وهنا بقي بتيجي القسمة والنصيب يعني اكيد الي ربنا كتبهولي هاخذه ويارب ربنا يكون كاتبلي حاجة كويسة امين

بجد موضوع جميل

دمت اختي الكريمة بكل خير

Sara يقول...

ع ع ع ع

عييييييين على طول
لان احلى الحلول الوسط

nonni يقول...

اكيد هختار ع لان انا شايفة مينفعش ابدا نا الواحدة تقول انا هجوز و خلاص بقى لما يجيلها عريس صالونات لاكن لازم يبقى فى على الاقل قبول،اما لو فى عريس حبيب يعنى و ظروفه كويسة يبقى خير و بركة بس ده لا يعنى ابدا ان البنت من دول تفضل تقول على عرسان الصالونات لا لا لا ده حتى فى بنات بيرفضوا الموضوع من اصله يعنى بيرفضوا انهم يقابلوا العريس اصلا


"تحياتى"