الاثنين، مايو 26، 2008

من أجل البقــــــــــاء!

عفوا..
فلقد رجعت من ارض الخيال
وخرجت من بين الجبال
جئت اليوم ومعي نظارتي الشمسية
لتحجب عني انعكاس الشمس علي أرض المحال!



سنوات مرت كاللحظات
قد عشت ليالي هائمة بين الصحراء
شرقا أو غربا وشمالا
جربت جميع الانحاء
لكني لم أعرف أبدا
لم أجد الزرع ولا الماء
انتظر وعودك أن تأتي
وأقول لنفسي لو جاء
انتظر مجيئك عند الفجر
تحملك النجمة السوداء
في الليل يؤنسني قمرُُ
ونهاراً اجري كي اجدك
في تلك الجنة الخضراء
انتظر رياحك ان تاتي
نسمات هواء
قد قلت لي يوما
تجديني كوجود الماء
ورأيت الماء ولم اجدك
مِن بُعدْ أراه
يغطي الارض الجرداء
فجريت اليه ويدفعني
شوقي للقاء
اقترب فأجده يتراجع
يفصلني عنه بعض ضباب
فأشق طريقا من بينه وتكاد يداي تلمسه
ألقاهُ سراب
وكأني حملتك بين يدِي ذرات تراب
وتقول بأنك كنت هناك
قد كنت امامِك بُقع سحاب
في بحرِ سماءٍ زرقاء
ولكنك عُدت لنقش وعودك
فوق رمال صفراء
ترسم لي بيتاً وطريقاً
ترسم لي قصرَ بلا ابواب
لكني عفواً قد مليت الصحراء
جفت احلامي واوراقي
عفوا أشتاق لبعض الماء
قد قلت بانني يوماً
أنعم بالجنة الغضاء
ان كنت سأقضي سنوات أنتظر الغيث ولا يأتي
عفواً .. اعلنت الانسحاب
..
شكر و تحديث
تم تعديل بعض الكلمات واضافة اخري بناء علي تعليق كوارث

هناك 42 تعليقًا:

الفارس الملثم يقول...

دائما يحمل قلمك رشاقة الكلمات وروعة الاحساس , واحساسك هنا تجسد بقوه ..

ما اقسي علي النفس من وعود لا تتحقق واحلام نكتشف انها محض سراب


تحياتي وتقديري لقلمك المبدع دوما

شهرزاد يقول...

جفت احلامي واوراقي
عفوا أشتاق لبعض الماء
قد قلت بانني يوماً
سألقي الجنة الغضاء
ان كنت سأقضي سنوات أنتظر الغيث ولا يأتي
عفواً .. اعلنت الانسحاب
:((
بل عفوا" أميرتي لا تجف يوما" أقلامك ولاتذبل أبداً أحلامك
ولاتعلني اليوم الانسحاب
فجنتك الغضاء
خلقت لمن ثابروا على البقاء
فابقي سعيدة
فحتى في الصحراء
ستأتيكً يوماً شربة الأمل بالماء
وعندها لن تكون سراب

يوميات فنانه مفروسه جداا يقول...

أوعي تنسحبي استني شويه صوغيرين كمان والغوث هيجي ان شاء الله انتي تستاهلي كل خير يا سنو وان شاء الله ربنا هيكرمك والله
علي فكره انا بعلق قبل مانزل الامتحان اهه دعواتك يا قمر

ان شاء الله هستني الخميس الجاي علي احر من الجمر عشان اشوفكو كلكو

يا رب تيجي

موضوع بجد تحفه

سلام

قلوب بتغنى يقول...

سنوايت
مبدع ورقيق وعاجبنى حقيقى رقة احساسك
تحياتى

HANY YASSIN يقول...

السلام عليكم

قد قلت لي يوما
تجديني كوجود الماء

الكثير من الناس يعطون الوعود والقليل جداً الذى لا يخلفها
كلماتك فى غاية الروعة والجمال
وشعرك رائع ومعبر

خالص تحياتى

هانى يس

ليله بكى فيها القمر يقول...

السلام عليكم
كلمات جميله و رقيقه
صادقه
عندما ننتظر و لا نجد
ورغما عنا نتغير و يكون الرحيل افضل الحلول
تحياتى

Dr. Ibrahim يقول...

كلام جميل وتشبيهات والله جميلة

بس الإنسحاب ليه كملى بس يمكن تلاقى

بير مايه ولا حاجة :)


د/هيما

wanna b a physician يقول...

عارفه باحس فى كلامك دايما بالثورة
بس مش السياسية لا الثورة الرومانسية
بجد كلماتا رائعة
قوليلى هو انتى اشتركتى فى العدد الاول
وفنانة مفروسة بتقول يوم الخميس فى اية يوم الخميس
تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

كلماتك جميلة جدا واحسست بها لانى اعيش ايضا فى صحراء جردا ليس فيها حب
هذا مااشعرة انا ايضا
تحياتى لكى سنوايت ولقلمك الرقيق

HERO يقول...

كلامك جمييل قوي
يعني نظرات عميقة وتحليل للأمور بجانب الخاصية الشعرية ههههه ( بتكتبي شعر يعني )

تحياتي

رحــــيـل يقول...

سنووايت

مااصعب الانتظار
ثم الانتظار
والاصعب يقيننا بأنه لاجدوى من هذا الانتظار

تحياتى لكى

سندباد يقول...

زيارة اولي
تحياتي للمدونة مدونة جديرة بالزيارة والاحترام رقيقة هي كلماتك جريئة وجديدة هي افكارك
تحياتي

Mafrousa يقول...

ايه ده هوه انا لسه ما علقتش
انا فاكره انى شفت البوست ده و علقت عليه
وقلت الله الله يا سنو تعبيراتك و كلامك جمااال جدااا
انما غريبه مش لقيته
يكونش الزهايمر

لما تلاقينى غبت تبقى تيجلى ياختى تاخدينى من مدونتى لحسن الواحد بقى ينسى كتير اليومين دول

كوارث يقول...

يا هلا يا هلا والله
القصيدة جميلة جدا لكن محتاجة تركيز اكبر في وزن الكلمات وعدد كلمات الجملة
مثلاً الاتجاهات كان ممكن تبقى الأنحاء وهكذا
بس بجد قصيدة جميلة ومعناها اجمل
شكرًا

سنووايت يقول...

الفارس الملثم

كثيرون من يتلفظون بوعود تبني عليها أحلامنا لنفاجأ بأننا بنيناها علي قواعد من هواء
أشكرك أيها الفارس

سنووايت يقول...

شهرزاد


أحيانا يكون البقاء ليس اختياراً بقدر ما هو ابتلاء وقدر يا شهرزادي

سنووايت يقول...

يوميات فنانة مفروسة جدا


ياااااا قبل الامتحان , يارب يارب يبقي وشي حلو عليكي وتحلي كويس والا هامتنع عن التدوين بقي هههههههه
ربنا يوفقك في الامتحان ويوم الخميس مش عارفة اذا كنت هاجي ولا لأ عندي امتحان يومها هاشوف كدة
بس استني الغوث اكتر من كدة ايه انا جالي جفاف ههههههههه
ربنا معاكي

سنووايت يقول...

قلوب بتغني


بل كلماتك هي الارق
جميل انها عجبتك

سنووايت يقول...

هاني يس

الوعود.. هل هي مجرد الفاظ نتلفظ يها في لحظ تجلي؟!
انها اية من ايات المنافق , خلف الوعد
أشكرك علي رأيك

سنووايت يقول...

ليلة بكي فيها القمر


نعم الرحيل..عندما نرحل , نرحل فقط حتي لا تسوء الاوضاع اكثر وحتي تبقي لنا الذكري باقل صورها السيئة

سنووايت يقول...

د/هيما


الانسحاب احيانا بيكون افضل الحلول وخاصة عندما تكتشف ان ما كنت تنتظره يختلف تماما عن ما كنت تتوقع انتظاره

سنووايت يقول...

wanna b a physician

الثورة مرة واحدة :) , عجبتني الكلمة جدا , هي كثورة شعب انتظر وانتظر وقرر فجأة ان يكون له حق التعبير , هي اكتر ثورة علي الجبن والضعف والنفاق والكذب لانهم بيدمروا اي حد بيتعامل معاهم.

انا ما اشتركتش في العدد الاول , بس شهرزاد اشتريتهولي لما راحت حفلة التوقيع , ويوم الخميش فييه لقاء تاني علشان اللي ما اشتراش المرة اللي فات يلحق عدد المرة دي وفيه مدونين كتير اعتقد هيكونوا موجودين , ومش عارفة هاكون منهم ولا لأ!

سنووايت يقول...

رئيسة حزب الأحلام


يارب توصلي للجنة الخضرا قريب , أما عن صحرائي فانا خلاص اعلنت انسحابي في اخر القصيدة :)

سنووايت يقول...

hero

خاصية شعرية هههههههه
انا بحب الشعر جدا بس للاسف مش دارسة اوزان فبحاول اظبطها وكل مرة اكيد بتعلم حاجة جديدة , انا عارفة ان القصيدة مليانة اخطاء بس مصيري يوم ادرس واصلحها

سنووايت يقول...

ra7eel


مهو علشان كدة بقي لازم ناخد موقف مش هنفضل نستني لحد ما ينزل الغيث من السما
زي ما قلتي لا جدوي من الانتظار

سنووايت يقول...

سندباد

اهلا باول زيارة وهاستني التانية
شكرا لرأيك في كلماتي

سنووايت يقول...

واحدة مفروسة


ههههههههههه اكيد فرستك من يوم المطار نستك انك ما علقتيش علي البوست دا ههههههههه
يمكن القصيدة اللي قبل كدة بتاعة عيد لميلاد كان بردو فيها انتظار :)
انا علي فكرة كنت عندك امبارح في المدونة وقعدت اخبط بس ما حدش فتح الباب , انتي مشيتي البواب ولا ايه!!

سنووايت يقول...

كوارث

اهلا بك
وحقيقي اسعدني تعليقك , انا باحب النقد جدا وباحي لما اكتب حاجة تتنقد بس اكي نقد بناء زي نقدك اللس افادني الي حد ما وخلاني اعدت النظر في بعض الكلمات وحاولت تعديلها , واكيد لسة فيه حاجاة تانية عايزة تتعدل بس انا الاوزان للاسف مش باعرف اظبطها اوي بس بحاول
اهلاا مرة تانية بالمدونة وشكرا لتعليقك

الإتربي اللولبي يقول...

الجميلة سنوهوايت

أتمنى لك التقدم

و الموضوعات السابقة جميله أوي

حاولي بس تظبطي شويه مع العروض أكيد هايفرق و على فكره سهل أوي

بالنسبه لريشتك أحييكي أوي

سلام عليكم

شـمو نشـادر يقول...

القصيده رائعه ..
برافو يا سنووايت ..
و اتمنى تنوريني ديما ..
تحياتى ..
أسامة أمين

NIDAAL .R يقول...

الكلمات رااائعة و جميلة اوى
بس كان لية راى مش عارف صح ولا غلط
مجرد راى
كيف للشمس ان تسطع على ارض المحال
اذا كان شىء محال فبالتالى لن يرى الشمس ابداً لانه محال
و الشمس تدل على الاشراق و التجدد و الحياة
انا عارف انى رخم و رزل و تبت
بس ده مجرد راى مش عارف هل هو صح ولا غلط
تحياتى
نضال

rovy يقول...

جميله قوى القصيده بجد كلماتها جميله و احساسها عالى جدا ..
عفوا .. فقد رجعت من ارض الخيال وخرجت من بين الجبال جئت اليوم ومعى نظارتى الشمسيه لتحجب عنى انعكاس الشمس على ارض المحال.
تعبيرك عالى قوى بجد و جميل قوى احساسك وهو بيوصل لنا رفضك للخضوع للمحال واستسلامك له .. ابدعت
دمت بخير
تحياتى
rovy

سنووايت يقول...

الاتربي اللولبي


اهلا بك بالمدونة , وبقراءة المواضيع
ان شاء الله المرة الجاية احاول اظبط اكتر من كدة
وشكرا علي التحية
وعلها لا تكون الزيارة الاخيرة

سنووايت يقول...

شمو نشادر

شكرا ليك وانا علي طول بازور المدونة علي فكرة بس الموضوع الاخير انا عارفة اني اتاخرت في الرد فيه لكني قراته

سنووايت يقول...

نضال

اولا اهلا بزيارتك وبتعليقك وبرأيك
الرأي مش صح ولا غلط , هو رأيك وانا احترمه طبعا ولكني هاوضح اللي قصدته من التعبير دا
"لتحجب عني انعكاس الشمس علي أرض المحال"
الانعكاس هو ان الاشعة تسقط علي سطح الارض وترتد للعين فتشوفها
هنا الشمس هتسقط اشعتها علي ارض المحال اي ارض المستحيل اشياء لا تتحقق هترفض امتصاص اشعة الشمس لان زي مانت قلت الشمس بتدل علي الاشراق والتجدد والحياة فالارض هترفض كل دا وهتنعكس الي عيني فتؤلمها ولذلك ارتديت نظارتي الشمسية علها تخفف من حدة تلك الاشعة الضارة

اتمني اكون اوضحت وجهة نظري واهلا برأيك في أي وقت , انا بارحب بالنقد وبالاراء المختلفة

سنووايت يقول...

rovy

اهلا بيكي
وشكرا علي رأيك في الكلمات ومستنية البوست المتفائل اللي هتنزليه

Mero.. يقول...

ense7ab eih da howa elli elmafrod yermi nafso mn elshobak
ketabatek bet7asesny bl3agz :)

rabna yebarek fiki.. :)

بلسم المعرفة يقول...

فعلا حاجات مستفزة وتنم عن جهل واضح

أحييكي علي هذه الرؤية , تشرفت بزيارة مدونتك لأول مرة

funckydoctor يقول...

أنا عطشت أروح أشرب بقا
مميزة كالعادة
معلش ]خرت علبكى

سنووايت يقول...

mero


شكرا يا ميرو لرأيك

سنووايت يقول...

بلسم الجراح

اهلا بك في المدونة واعتقد انك كنت تقصد تعلق علي الموضوع اللي فوق , عموما شكرا لتعليقك واهلا بزيارتك

سنووايت يقول...

Funckydoctor


اه الجو حر فعلا :)
شكرا